Před měsícem, na březnové pravidelné neformální snídani Logia jsme hledali nečekané souvislosti mezi prodejem zboží a počasím. Tentokrát, na dubnové snídani, jsme zjišťovali, co vše mohou mít společného štíhlá firma a štíhlé lidské tělo.

Na snídani, kam jsou zváni zájemci o logistiku a klienti Logia, se podávalo zdravé a štíhlé jídlo. Několik zajímavostí uvedli specialista týmu Logio na řešení výrobní logistiky Tomáš Hladík a výživová poradkyně Monika Divišová z firmy Wellnesia.

Vybíráme, co mimo jiné na „štíhlé snídani“ zaznělo:

  • V dnešní době přivážíme borůvky z Chile, ostružiny z Mexika, jahody z Egypta a med dokonce z Nového Zélandu. Obecně přijímáme vysokokalorickou stravu, která je ale chudá na živiny. A podobné je to i s dováženým ovocem – méně živin, drahá přeprava. Regionální potraviny zjednodušují dopravu a šetří přírodu i lidské tělo.

Screen Shot 2014-04-16 at 12.09.47

 

  • Štíhlá a zdravá firma je podobně důležitá jako štíhlé a zdravé lidské tělo. Mnohdy nemá smysl dovážet komponenty z celého světa, ale věci zjednodušovat a zabránit plýtvání.
  • Co je zásadní pro vytvoření štíhlé firmy? Nakreslit si mapu hodnotových toků. Ta ukáže, kde všude je vlastně ono plýtvání v dodavatelském řetězci ukryto. Jedna věc je ideální řešení, druhá pak realita. Stačí přistavět pár výrobních linek navíc, pozměnit systém ramp. A původně navržená logistika pak přestane vyhovovat, musí se proměnit. Rozšíříme výrobní halu, přistavíme sklad, a jako známku štíhlého řešení zavedeme vláček – a štíhlý koncept se zbortí.

1-IMG_3901

  • Příkladem ztráty kontroly na dodavatelským řetězcem je produkce Boeingu 787 Dreamliner. Výroba většiny komponentů byla outsorcována po celém světě a dodavatelský řetězec zkolaboval. Uvedení nového letounu do provozu mělo několik let zpoždění. Firma dokonce musela několik dodavatelů odkoupit, protože nad dodavatelským řetězcem ztratila kontrolu.
  •  V některých typech firem a dodavatelských řetězcích má „štíhlost“ trochu jiné vyznění a jinou roli. Tak třeba šití levných triček pro reklamní účely. Bylo by nejjednodušší šít vše v Česku, ale ekonomicky je to nemožné. Chybí tady celý řetězec – třeba barvírny nebo továrny na zpracování bavlny. Vše najdeme ve východní a jižní Asii, kde navíc roste bavlna hned za továrnou. Úspěch a logistika závisí na řadě faktorů – cyklonech v Bangladéši, svátcích v Indii, oslavě Nového roku v Číně. To vše je třeba složit do řetězce tak, aby byla trička u evropského zákazníka včas.

1-IMG_3878

  • Štíhlé řešení lze přizpůsobit konkrétní situaci. Továrna ve svahu může být plus – ve vrchním patře je logické postavit nájezd kamionů, materiál se pak jednoduše přepraví o patro níže. V přízemí zboží naložíme a míří ven z továrny.
  • Štíhlá řešení jsou předstupněm nové formy toho, jak bude pravděpodobně probíhat obchod a logistika v budoucnu. Zboží zřejmě bude vyráběno a dodáváno na míru – a to v masovém měřítku. Říkáme tomu „masová customizace“ (mass customization). Příklad: Nike vám vyrobí jakoukoliv botu si přejete a nakonfigurovat si můžete dokonce už i vlastní prestižky. Anebo si můžete nechat namíchat a dopravit třeba vlastní müsli.

1-IMG_3915

Zkrátka není daleko doba, kdy si vás firma změří či naskenuje a vyrobí oděv, boty či léky jen a jen pro vás. Těšíte se?