Všichni to známe: čas jsou peníze. Rychleji a efektivněji, to budou i letos rozhodující aspekty v logistice. Přinejmenším pokud se bude mluvit o rychlosti zásilek a přepravy zboží po Evropě, budeme nejspíš stále častěji slýchat o řeckém přístavu Pireu. Brzy o něm nejspíš budeme mluvit jako o čínském přístavu – řecká vláda se totiž loni rozhodla tenhle strategický uzel a svůj nejdůležitější přístav privatizovat. Na konci prosince ale obdržela jen jednu kupní nabídku, kterou podala čínská rejdařská a přístavní společnost China Cosco. O té se už dříve mluvilo jako o favoritovi téhle zakázky, za niž by mělo Cosco (jež tu už dřív investovalo miliony eur) podle odhadů zaplatit několik set milionů eur. Fakt, že budeme častěji slýchat o Pireu, ale nesouvisí jen s jeho privatizací čínskou společností. Také logistický obr DHL Freight vidí v tomhle místě velký potenciál, a jak společnost nedávno oznámila, své nové tranzitní překladiště otevřela právě v tomto přístavu. DHL Freight tak chce posunout dál své multimodální řešení dopravy mezi Evropou, Asií, severní Afrikou i Středním východem. Díky kombinaci tohoto přístavu, silniční a brzy i železniční a letecké dopravy hodlá „zkrátit vzdálenosti“. Z Pirea má totiž distribuce na všechny klíčové evropské trhy (vedená přes terminály v Mnichově a Milánu) trvat nejvýše pět dnů.

„Doručení zboží z Asie na všechny významné evropské trhy tak nyní trvá průměrně 22 až 26 dnů namísto 31 až 35 dnů,“ píše ve své zprávě web Logistika  s tím, že právě přes tento přístav se do Evropy valí čím dál víc zboží z Asie a dalších regionů.

Urychlení dopravy mezi Evropou a asijskými výrobními závody se netýká jen využití řeckého přístavu. Přepravní společnosti stále hledají a zkoušejí i další varianty, jako je například železniční spojení a navázání na trasu bývalé Hedvábné stezky. Příkladem může být opět DHL Freight, která loni v létě začala dopravovat zboží po železnici mezi Hamburkem a čínským Čeng-čou.

Tady, v jednom z našich starších příspěvků, se můžete dočíst o projektu polské společnosti PKP Cargo, která také věří na budoucnost obnovené Hedvábné stezky.

A v tomhle článku zjistíte, že nejde jen o aktivity evropských firem – navázat na tradici pozemní dopravy mezi Východem a Evropou chce i Čína, která má připravené miliardy na rozvoj potřebné infrastruktury.