1655702-vlak-954Již dlouhá léta jezdím vlakem do školy i do práce z Olovnice do Prahy. Olovnice leží na trati 110 z Kralup nad Vltavou do Slaného a na této trati projede denně kolem šestnácti vlaků v každém směru. Poslední rok nebo dva jezdím ráno téměř výhradně v 7:57 z Olovnice spojem Os 9703. Tento spoj je v 8:06 v Kralupech, kde je krásných pět minut na přeběhnutí na druhé nástupiště, a v 8:11 odjíždí vlak na Prahu, takže jsem v devět ve škole nebo v práci. Je to jeden z nejlépe navazujících spojů, protože cesta z domova až do třídy či kanceláře netrvá déle než hodinu a deset minut, a to mi trvá dvacet minut jen cesta z nádraží do školy. Navíc tento spoj již není špičkový, protože většina lidí jezdí do Prahy na osmou, takže je ve vlaku spousta místa na sezení.

Přípoj už nepočká

Na konci loňského roku, vlastně každého roku, se mění jízdní řád vlaků. Loni moc změn v časech odjezdů a příjezdů nebylo, tedy alespoň ne na této trati. Nicméně přesto došlo k zásadní změně. Minimálně čtyřikrát za měsíc, což je jednou týdně, cesta trvá o půl hodiny déle. To proto, že vlak od Slaného přijede do Kralup s více než pětiminutovým zpožděním a vlak na Prahu prostě ujede. Dříve tento vlak čekal, pokud zpoždění nebylo nějaké zásadní, a hlavně vlak od Slaného zpoždění nemíval, rozhodně ne pravidelně. Naštěstí se cesta protáhne jen o půl hodiny, protože z Kralup odjíždí tou dobou vlaky na Prahu každých třicet minut.

Denně opožděn

Onu skutečnost jsem sledoval na Babitronu, kde jsou k dispozici zpoždění vlaků až měsíc zpět. Zmiňovaný spoj ze Slaného nejezdí o víkendech. Jeho průměrné zpoždění jsou čtyři minuty, což je opravdu hodně, to znamená, že skoro nikdy nedojede včas. Ve dvaceti procentech je zpoždění větší než pět minut a v pěti procentech dokonce větší než dvacet minut. To znamená, že každý čtvrtý spoj přijede později, než odjíždí vlak na Prahu, který od loňského prosince nečeká. A vzhledem k tomu, že pár minut zpoždění má vlak vždycky, na přestup jsou místo pěti minut jen minuty tři nebo spíše jen dvě.

Proč?

Proč má tento vlak tak velké zpoždění a hlavně proč obrovsky vybočuje od ostatních? Ostatní také mívají zpoždění, ale ne pravidelně. Spoj Os 9703 sice vyjíždí až z Loun, ve Slaném je ale v devadesáti pěti procentech včas. Spoj není špičkový, takže ho nezdržuje ani velké množství lidí, které by nastupovalo a vystupovalo. Dokonce se spoj mezi Slaným a Kralupami nekříží se žádným jiným spojem. Vše nasvědčuje tomu, že by vlak mohl jezdit naprosto včas, protože má skoro ideální podmínky. Takže proč tomu tak není, obzvláště když až do změny jízdního řádu, tedy loňského prosince, včas jezdil, i přesto že se jízdní řád tohoto spoje vůbec nezměnil?

Dá se ČD věřit?

Při zkoumání Babitronu jsem si všiml ještě jedné věci. U některých spojů jsou uvedená různá zpoždění, a to i několikrát za zkoumané období, nicméně v kolonce na průměrné zpoždění je nula. Asi všem dojde, že průměr z kladných nenulových čísel nemůže být nula. Otázka tedy je, jestli jsou vůbec data na Babitronu poskytovaná přímo centrálním dispečinkem Českých drah důvěryhodná.

Vstávejte dřív

Pro lidi bydlící mezi Kralupami a Slaným a jezdící do Prahy spojem Os 9703 z toho vyplývá jediné, buď jezděte o spoj dříve, nebo počítejte s tím, že minimálně jednou týdně budete půl hodiny tvrdnout v Kralupech na nádraží a do školy i práce přijdete pozdě.