Před sto lety Abram Pheil zamával několika tisícům zvědavců, naskočil do letadla a linkovým letem do floridské Tampy urazil 18 mil. Cesta trvala 23 minut a nic zvláštního se během ní nestalo. Až na jednu drobnost – vznikl obří průmysl, který v současnosti obslouží přes 3 miliardy pasažérů ročně.

Pheil tehdy za lístek zaplatil 400 dolarů a jeho cesta je tak považována za vůbec první komerční let v historii. Od té doby už následoval jen růst. V roce 1914 bylo prodáno dohromady 1205 lístků, v roce 1960 celosvětově už sto milionů. A dnes na planetě vzlétne každou minutu 52 komerčních letů. 

Co se týče přepravy nákladu, považují dnes někteří historici za první letecký náklad klec s ovcí, kachnou a kohoutem, upevněnou na balónu „Montgolfiére“, který byl vypuštěn ve Francii už v roce 1783.  Letadlo s nákladem však pilotoval až Američan P. O. Parmalee, a to 7. listopadu 1910 z Daytonu v americkém Ohiu. Vezl 88 kilogramů hedvábí pro obchodní dům v Columbusu.

Ve stejném roce se nad českou krajinu poprvé vznesl Jan Kašpar. Následovaly první lety přepravující poštu; osobní linkovou dopravu pak Československo zahájilo v den pětiletého výročí založení státu. Tedy, vlastně nezahájilo. Nad kbelským letištěm se tehdy valily šedivé říjnové mraky a tak pilot Karel Brabenec kvůli obavám ze špatného počasí udělal jen slavnostní kolečko nad letištěm a zase přistál. O den později už to vyšlo, prvním cestujícím byl redaktor Lidových novin Václav König. Bez krytu kabiny, oba zabalení do kožené kukly, typických leteckých šál a zateplených kombinéz urazili letadlem společnosti ČSA L-BARC celkem 321 kilometrů a 29. října 1923 dosedli na letišti v Bratislavě.

Pokud se chcete o historii českého letectví dozvědět více, ZDE si můžete poslechnout původní prvorepublikovou reportáž Českého rozhlasu. 

A chcete-li se pokochat půvabem historie světové letecké osobní dopravy, klikněte SEM na krásný aktuální online speciál, který k výročí připravil britský deník The Guardian. Můžete si prohlédnout třeba animaci všech letů na planetě za posledních 24 hodin a uvidíte, jak se liší třeba provoz nad Českem ve dne a v noci.

Nezapomeňte na závěrečnou kapitolu speciálu. Věnuje se budoucnosti leteckého průmyslu. Jen Čína plánuje během pěti let postavit 70 nových letišť, 100 dalších zvětší kapacitu. Razantní růst letecké osobní dopravy se očekává na Blízkém východě stejně jako v Latinské Americe, ale i Evropě. Kde leží – či spíše poletují – limity letecké dopravy?