V Česku je nás několik, kteří neustále vymýšlejí, jak zlepšit podmínky na trhu a firmám výsledky. Jednou za rok se všichni potkáme na Retail Summitu. Ten letošní měl téma, ve kterém se Logio rádo pohybuje: jak uspět v nejistých časech. Vedle takových es, jako je Jannis Samaras, nebo Tomáš Sedláček jsme přispěli do diskuze i my a představili jsme návštěvníkům naše oblíbené téma Stockout; přitom jsme jim dali jasný návod, jak se mu vyhnout.

U jedné položky přichází firma o 50Kč ušlého zisku za den

Celé to začíná u přesného naplánování budoucí poptávky, a to jak promočních tak běžných prodejů. Analýzou rozsáhlých dat našich klientů jsme zjistili, že 67% promočních akcí končí stockoutem alespoň jedné položky. 25% položek končí stockoutem v promoční akci. Při stockoutu přichází firma průměrně o 200Kč ušlých tržeb a 50Kč ušlého zisku.

Nevhodně nastavenou slevou v promoakci se firmy okrádají o 25-35% procent svého zisku

Situace č. 1 na níže uvedeném obrázku je chování standardní české firmy v promoakci, tj. nevhodná práce se slevou. Buď je příliš agresivní nebo příliš malá. Obchodníci se tak okrádají v průměru o 25% – 35% svého zisku. To jsou desítky až stovky milionů!

Cenová elasticita a maximalizace hrubé marže

Nabízejte správné kombinace produktů

Chytrá analýza nákupního košíku. Možností využití je mnoho, od chytrých cross-sell nabídek v e-commerce až po efektivnější promoce. Analýza nákupního košíku identifikuje typické dvojice, trojice apod. a jejich vliv na ostatní sortiment. Kromě síly tohoto spojení dopočítá i spolehlivost, se kterou můžete plánovat budoucí promoakce.

Analýza nákupního košíku
Správné kombinace produktů – analýza nákupního košíku

Počítejte s dopady počasí – předpověď poptávky podle počasí

Máme zkušenosti mimo jiné s nápoji (Kofola a Pfanner) a pivovary (Staropramen a Plzeňský Prazdroj), kde teplota významně ovlivňuje spotřebu v off-tradu. My víme o kolik a u kterých položek. To nám umožňuje ještě lépe pracovat v oblasti řízení skladových zásob. Vytváříme dostatečné zásoby před očekávaným zvýšením poptávky – abychom zajistili dostupnost. Naopak při očekávaném snížením poptávky snižujeme i kapitál vázaný v zásobách. V měřítku velkých českých firem pak každé zpřesnění naší schopnosti předpovídat znamená lepší rozhodování a milionové úspory.

Forecasting podle počasí
Plánování prodejů podle počasí

Pár našich fotek z přípravy a z Retail Summitu, ostatní si můžete prohlédnout zde.