Nikaragujský kanál není zrovna téma, kvůli kterému by dychtiví čtenáři předbíhali ve frontách před trafikou. Zkusíme tedy vysvětlit vše podstatné stručně, s několika zajímavostmi.

Nikaragua je jednou z nejchudších zemí celého amerického kontinentu. Po kanálu propojujícím obě strany oceánu touží tamní politici již více než století. Už tehdy jim sny o prosperitě nevyšly – přeběhla je Panama, která od té doby i díky průplavu bohatne.

Teď sen nabývá reálnějších obrysů, postavit Nikaragujský průplav chce hongkongský magnát Wang Jing a má stát zhruba 40 miliard dolarů (pro představu, skoro jeden roční český rozpočet). Na této mapě je znatelné, že středoamerická úžina v Nikaraguji je širší než v Panamě, proto bude výstavba nákladná.

Nikaragujsky%CC%81 pru%CC%8Aplav_MAPA

Jak je také vidět z mapy, nová námořní cesta má vést přes jezero Lake Nicaragua, což je jeden ze sporných bodů, na který upozorňují kritici možné výstavby. V jezeře, největším zdroji pitné vody regionu, totiž žije řada ohrožených druhů ryb a dalších zvířat. Už teď je přitom znečištěné tak, že se populace ryb snižuje. Další úbytek by znamenal ztráty pro místní rybáře – a další zhoršení chudoby v zemi. Navíc, podle kritiků by podíl příjmů z přepravy pro stát byl příliš nízký.

Dva kanály vs. klimatické změny

Proč tedy budovat druhý středoamerický kanál na méně výhodném místě, když už o pár set kilometru jižněji jeden stojí? Panamský průplav nedostačuje kapacitou, řada lodí jím neprojede kvůli technickým parametrům. A hlavně: zásadní je jméno současného nikaragujského prezidenta, které je vám možná povědomé: Daniel Ortega. Ano, je to ten člověk, který si často ve zprávách československé televize potřásal rukou s Gustávem Husákem. Pak zmizel ze scény, ale před pár lety si ho pro velký úspěch nikaragujský lid zvolil znovu.

Kanál v zemi, kde vládne tento odpůrce amerického neoliberalismu, je zajímavou možností pro zpřátelenou čínskou vládu, která by tím zíslala jistotu levného a spolehlivého přístupu třeba k přístavům na severovýchodě USA. Proto některá světová média píší, že Čína staví svůj kanál, i když to není přesné.

Současným panamským kanálem propluje přibližně 6 procent celosvětového obchodu. Kapacitně už nedostačuje, a proto také Panama připravuje rozšíření svého průplavu. Provází jej sice řada sporů, ale rozšíření by přesto mohlo být hotovo do konce příštího roku. Naopak možná výstavba nikaragujského kanálu se dál vleče.

Vše může být nakonec ještě jinak, pokud kvůli klimatickým změnám roztaje led a bude možné plout severními cestami. Význam kanálů by pak poklesl. A sen malého a chudého středoamerického státu o námořním bohatství by se zřejmě definitivně rozplynul.