Automatické nákladní lodě učiní náš reálný svět stejně funkčním jako internet. Takovým titulkem označil magazín Wired. novinku koncernu Rolls-Royce, jenž připravuje systém lodní nákladní přepravy, která se obejde bez námořníků. 
Zkrátka, jediné zmáčknutí tlačítka na mobilu možná jednou dokáže přemístit plavidlo přes půlku zeměkoule. Může to být podobně jednoduché, jako když si dnes stahujete do mobilu aplikaci, píše Wired.

Tyto návrhy vycházejí z jednoduché úvahy. Když dnes třeba NATO v Afghánistánu využívá bezpilotní letouny, takzvané drony, proč bychom podobné systémy nemohli využít k jednodušší přepravě nákladu? Amazon už oznámil, že právě drony by mohly v budoucnu přivážet – či spíše přenášet – jejich zásilky. Rolls-Royce nyní přichází s informací, že vyvíjí systém „drone ships“, vzdáleně řízených nákladních lodí.

Nejde samozřejmě o první úvahy o takových systémech, návrhy na automatické řízení lodní dopravy vznikaly už před desetiletími. Teď ale nabývají reálnějších obrysů.

„Nyní je technologie ve stádiu, že něco takového je možné uskutečnit, a společnost tímto směrem míří,“ řekl agentuře Bloomberg  viceprezident koncernu Rolls-Royce pro inovace Oskar Levander. Dodává, že během deseti let by takové systémy mohly v některých regionech, například Baltském moři, fungovat.

Na vyvíjení systémů automatické nákladní lodní dopravy se podílí i Evropská unie, více lze najít na stránkách výzkumného projektu MUNIN, který EU dotuje. Podle autorů projektu je bezposádková námořní přeprava klíčová pro budoucnost evropské dopravy.

Vyvinutí takového systému by do budoucna mělo široké dopady. Obsluha by lodě ovládala z logistického centra na pevnině, profese námořníka na nákladních lodích by možná úplně přestala existovat. Vše by bylo jednodušší, méně energeticky náročné s nižším znečištěním přírody, vyžadovalo by to méně personálu. Místo kabin pro posádku by se na plavidlech dal uložit další náklad. Doprava zboží by tím pádem výrazně zlevnila, tvrdí zástupci Rolls-Royce.

Takové návrhy a plány však také vyvolávají spoustu otázek. “Nikdy to nemůže nahradit oči, uši, a myšlení profesionálních námořníků,“ tvrdí Dave Heindel z organizace ITF, která celosvětově zaštiťuje asi 600 tisíc námořníků.

Co s lodí, která se porouchá? Co když se náhle změní podmínky? Jak zajistit bezpečnost a mezinárodní funkčnost takového systému? Jak jej regulovat (momentálně je užívání automaticky řízených lodí dle mezinárodních konvencí nelegální)? A nepřišel by svět o jednu náročnou, ale krásnou profesi? A nakonec, není to jen další krok k automatizované společnosti, k světu, který je jen jedním velkým strojem bez opravdového života?