Auto jedoucí v protisměru za zatáčkou nevidíte, ale alarm na palubní desce vás upozorní na riziko nehody, pokud byste předjížděli. A to díky tomu, že si spolu ta dvě vozidla „promluvila“.

Americké ministerstvo dopravy oznámilo, že podnikne kroky nutné k fungování celostátního komunikačního systému mezi vozidly (v angličtině connected vehicle technology,případně vehicle-to-vehicle). Tato technologie může zlepšit bezpečnost provozu tím, že se díky ní, když to trochu přeženeme, auta mezi sebou budou dorozumívat. Komunikace mezi vozy bude spočívat ve výměnách základních bezpečnostních dat jako rychlost, pozice a směr – a to desetkrát za vteřinu.

„Technologie představuje novou generaci bezpečnosti silničního provozu, následující po již dosažených cílech, jako jsou bezpečnostní pásy nebo airbagy,“ oznámil americký ministr dopravy Anthony Foxx. Podle něj propojení amerických vozidel tímto systémem v budoucnu může snížit počet dopravních nehod způsobených chybami v řízení až o 80 procent, což bude znamenat výrazné snížení počtu obětí, ale i škod na přepravovaném zboží. To už by měl tento systém být povinnou součástí výbavy vozů.

Auta by mohla využívat i další data, nejen informace od ostatních vozidel. Příklad? Zatáčka před vámi vypadá jako každá jiná, ale to už si v minulosti myslelo několik řidičů, kteří řízení nezvládli. Alarm vás upozorní, že musíte okamžitě zpomalit.

Podobně jako u systému dálkově řízených nákladních plavidel, o kterém jsme tu psali před nedávnem, dopravní odborníci připodobňují tuto inovaci k webu – zkrátka, míříme k fungování světa, který nebude propojený jen internetem, jak to známe dnes, ale i dalšími sítěmi dat.

V Česku úřady zatím o revolučních opatřeních jako v USA neuvažují, byť úředníci, které jsme oslovili, dle svých slov tyto trendy sledují. Za oceánem už systém komunikace mezi jednotlivými vozy vyzkoušeli na pilotním projektu, kdy rozmístili v jedné oblasti 2800 aut od různých výrobců. Chcete-li si o tomto testování přečíst více, doporučujeme tento článek (v angličtině).

Jako všechny novinky, i tato vyvolává řadu otázek – například, do jaké míry řidiči nové bezpečnostní systémy budou chtít používat. Vždyť vlastnictví a řízení auta, to je taky svoboda ovládat stroj. A bezpečnostní pásy nebo právě chystané bezpečnostní systémy tuto svobodu omezují.

Auta, která se mezi sebou dorozumívají, jsou totiž jen začátkem. Fantazie vývojářů sahá mnohem dál. Projít si můžete třeba tento článek (v angličtině): Představte si svět, ve kterém nikdo nevlastní své auto…