V poslední době se stala celosvětově populární řada článků typu 40 map, které vám vysvětlí svět, nebo Mapy, o kterých jste nikdy netušili, že je potřebujete. A tak si i tady na blogu ukážeme sedm map týkajících se logistiky, které tedy opravdu znát nepotřebujete – ale leccos můžou přiblížit.Mezi nejzajímavější formy toho, jak vizualizovat data pomocí map, jsou takzvané kartogramy, jež zvětšují či zmenšují rozlohu daného státu dle toho, jak je v určité kategorii, kterou zvolíme, významný.

Průkopníkem kartogramů na webu byl akademický projekt Worldmapper.org, kde najdete řady nejrůznějších vizualizací, jejichž potíží je však to, že některé z nich jsou zastaralé (aktuálnější kartogramy pak najdete na stránkách navazujícího projektu Views of the World).

Začneme mapou, která připomíná nedávný článek, který jsme zveřejnili na těchto stránkách  o tom, co vše jsou schopni obyvatelé východní Asie přepravit na motorce. Jak je znatelné z níže uvedené mapy, většina motocyklů světa skutečně jezdí po východě Asie. Vypouklá je Čína, Vietnam, Thajsko, tmavě žlutá Malajsie či Indie. Na celém světě jezdí v současné době 200 milionů motocyklů, jen v Indii jich je okolo 40 milionů.

Mapa 1 - mopedy

Každý Japonec za rok najede vlakem v průměru skoro 2000 kilometrů, nejvíc na světě. Z této mapy je patrné, kolik pasažérů v které zemi přepraví železnice. Samozřejmě Čína a Indie jsou vypouklé také proto, že tam žije výrazně více lidí než jinde na zeměkouli. Na druhé straně, Indické dráhy jsou největším státním podnikem světa a zastaralá koloniální indická železnice stále přepravuje miliony cestujících. Mimochodem, na mapě je vcelku viditelné i bledě modré Česko (a možná překvapivě také Ukrajina či nad ní tmavě modré Bělorusko).

Mapa 2 - železnice

Obrovská Čína dominuje této mapě objemem naložených kontejnerů se zbožím v přístavech. A nejde jen o mezinárodní přístavy jako Šanghaj nebo Šen-čen. V Číně se totiž velký objem zboží v kontejnerech přepravuje také po tamních řekách. Takové Německo zůstává titěrné, ani Hamburk to nevytrhne.

Mapa 3 přístavy

Výchozí data tohoto kartogramu jsou sice stará přes deset let, ale nic zásadního se od té doby nezměnilo. Opět obří Čína – a nejde o mapu vývozu oděvů, jak by se mohlo zdát. Vizualizace znázorňuje export hraček. Kromě Číny vidíme velkou Itálii, ale i viditelný modrý pás střední Evropy – tedy především Maďarsko, Slovinsko a Česko.

mapa 4 - hračky

A logicky, toto je „protimapa“, tedy dovoz hraček. Nejvíce se vozí do USA či Velké Británie, ale třeba také do zemí Beneluxu.

Mapa 5 - další hračky

Na kartogramech „vývoz automobilů“ je tradičně znatelné poměrně velké Česko, ovšem přikryté ještě mnohem větším Německem. Vlevo dole v Evropě jsou to pak tmavě fialová Francie a světlé Španělsko. V Asii pak jasně vedou trh fialové Japonsko a zelená Jižní Korea.

Mapa 6 - vývoz aut

Přes dvě hodiny stráví každý den průměrný obyvatel Thajska dojížděním do práce, což je nejvíce na světě. Tento údaj ovlivňuje především bláznivá doprava v Bangkoku. Podobný průměrný čas ale stráví na cestách do práce také v dalších východoasijských zemích. Světový průměr je pak 40 minut, v některých městech, jako je brazilské Sao Paulo či filipínská Manila, se však dojíždění rovná šílenství – což je vidět třeba v této nádherné logistické fotoeseji.

Tato mapa tedy znázorňuje počet hodin, které ve světě lidé stráví v dopravních prostředcích při dojíždění.

Mapa 7 dojíždění

Po internetu se povaluje spousta map, které jsou zajímavé, někdy i šokující, ovšem jejich problémem je často nízká relevance vstupních dat. Přesto k získání určitého nadhledu někdy stačí. Hezká kolekce je například ZDE, v sekci přívrženců takzvaného mapového porna.

Najdete tu třeba tuto nádhernou mapu železnice Rakouska-Uherska, nebo znázornění, kudy prolétává mezinárodní vesmírná stanice. Čtenář musí brát ony mapy s rezervou, ale přesto – občas je to prostě krása.