V propojeném globálním světě je už i česká prosperita závislá na úspěchu čínské ekonomiky. Tamní byznys se zásadně mění. Číňani už nechtějí jen vyvážet, ale také nakupovat – a oblíbili si online obchody. 

V Číně zkrátka nastal boom e-commerce. Počet zákazníků elektronických obchodů se prudce zvyšuje – ze současných zhruba 350 milionů ročně na odhadovaných 600 milionů zákazníků v roce 2016, objem už dosahuje počet realizovaných online transakcí v USA.

Více o čínském boomu nakupování přes internet najdete například v této reportáži stanice Al Jazeera (angličtina):

On-line obchody jsou skvělou příležitostí pro zákazníky na odlehlém venkově – co dosud bylo k mání jen v nákupních centrech velkých měst, to je teď snadno dosažitelné. A jak se píše například v tomto aktuálním článku, na web se v poslední době přesouvají i stále oblíbenější obchody s luxusním zbožím.

Tyto trendy mění systém dodávek a skladování. Dosud byla síť skladů výrazně lokální, fragmentovaná s nedostatečným technickým zázemím pro kvalitní skladování. To se teď ale zásadně proměňuje, vznikají nové sklady i nové formy a systémy přepravy.

Jak píše ve svém článku pro Forbes specialista na čínský byznys Michael Zakkour, řízení dodavatelských řetězců v Číně dlouho vycházelo z jednoduché logiky: vyrobit a odeslat – tedy přepravit výrobky dál do světa. Jenže časy se mění. Čína přestává být světovou výrobnou, ale začíná být také světovým nákupním střediskem. Zkrátka se ukazuje, že pro úspěch a další rozvoj Číny bude v následujících letech Supply Chain Management zásadní.

Logistika v Číně má svá specifika. Tak například mezi severočínským Charbinem a jihočínským Kantonem (Guangzhou) může být třeba v únoru teplotní rozdíl 34 stupňů. Za takových podmínek je nutné zaslat správný objem správného typu výrobků správným způsobem.

Navíc se objevují další, nové souvislosti a změny. Loni se Čína stala největším světovým dovozcem ropy, ceny energií vzrostly. Energetické úspory se letos staly pro změny v řízení dodavatelských řetězců zásadní. Stále více se v zemi také dbá na ekologické dopady – například smog, který způsobuje mimo jiné nákladní automobilová přeprava.

Čína se též otevřela zahraničním zásilkovým službám jako UPS. Tamní prostředí je však tvrdé a zisk zahraničních společností zatím slabý. Významní domácí prodejci jako Alibaba  si budují své vlastní doručovací sítě.

Tak jako Čína samotná je i její logistika obrovské a komplikované téma. Pokud byste měli zájem dovědět se o logistických proměnách Číny více, můžeme doporučit třeba tuto knihu.