Víme, že za bouřky 37 % lidí odloží nákup. Víme také, o kolik v létě vzroste prodej zmrzliny s každým teplotním stupněm navíc. Informace jsou to zajímavé samy o sobě. Ještě zajímavější se ale stávají, když díky nim vylepšíme logistiku, snížíme plýtvání – a vyděláme více peněz.

foto snidane
Snídaně podle Logia

Jak zásadní vliv má počasí na prodej? V úterý Logio uspořádalo na toto téma svou vůbec první tématickou snídani pro své klienty, prodejce a fanoušky logistiky (ano, i takoví lidé na světě jsou…). Hostem byl Filip Doušek, který vyprávěl o svém románu Hejno bez ptáků. Pojítkem mezi Filipem a logistikou je software, který píše hlavní hrdina knihy Adam. Tento software má velmi blízko k Planning Wizard, čímž jsme zase zpět v Logiu, logistice a plánování.. Níže najdete pár fotek a nejzajímavějších informací.

Přivítání a úvodní řeč Petra Maňase
  • Pro prodejce může mít zahrnutí vlivu počasí do logistiky nečekaně pozitivní efekt. Zmírní plýtvání, ušetří a získá výhodu nad konkurencí, zkátka nabídne zákazníkovi to, co potřebuje v danou chvíli.
  • V zimě s poklesem teploty o jeden stupeň vzroste počet prodaných polévek v Česku o 15 tisíc, prodej pastiček na myši se zvýší o 25 %. Další zjištěné údaje si můžete prohlédnout v této tabulce:

 

pocasi

  • Prodejny by mohly instalovat speciální mobilní regály, které rychle přizpůsobí nabídku aktuálnímu počasí a předpovědi. Prší? Máme tu regál s pláštěnkami, deštníky a čtením ke krbu. Předpověď hlásí na víkend první letní dny? Přistavíme regál s vínem, dobrými sýry, košíkem a dekou na piknik.
  • Chování zákazníků ovlivňuje i počet hodin slunečního svitu v daném místě. Jiný je prodej ve vsi u řeky, kde je často mlha. A jiný na kopci, kde často fouká vítr. V Ústí nad Labem je ročně mnohem méně slunečních hodin než třeba ve Znojmě. Plyne z toho nejen to, že obyvatelé Znojma vedou zřejmě spokojenější a prosluněnější život, ale také jinak nakupují.
  • Korelace jsou někdy překvapivé. Můžeme pak třeba zjistit, že v určitém měsíci v roce se prodává nesmyslný držák na blatník traktoru výrazně více jen proto, že traktory v onen měsíc častěji míří na technickou kontrolu – a tam držák vyžadují. Díky takovým zjištěným závislostem se příští rok v daný měsíc můžeme na vyšší zájem o držák připravit.
logio logio
Filip Doušek a jeho náhody, které nejsou vždy náhodné
  • V úvahách můžeme jít mnohem dál. Co je a co není náhoda? Díky velkým objemům dat lze odpovědět a hledat nečekané souvislosti, třeba mezi fázemi měsíce a prodejem léků. Nebo spočítat, co lidé častěji nakupují během voleb. Hledáme nečekané korelace, které se netýkají jen počasí. Ale souvislosti, které nejen že zabrání plýtvání a ušetří peníze, ale ukáží něco o nás samotných.