Sen mnoha nepříliš feministicky naladěných mužů: každý den gulášovka, domácí sekaná a bábovka od manželky v obědníku, který se v poledne objeví v kanceláři na stole. V indické Bombaji je to realita. 

Občas zde na blogu publikujeme zajímavosti ze zemí, které jsou nám dost vzdálené a o kterých se toho v klasických médiích tolik nedočteme. Takže tentokrát něco z Indie, protože asi není jiné země, která by se od ostatních tak lišila. Věci tu prostě fungují jinak, čili tu v lecčem funguje jinak i logistika.

Právě tam začínají největší volby světa, což je samo o sobě logisticky dost náročný proces (spočítat se musejí výsledky z 930 tisíc volebních místností). Je to také země, kde sídlí jedna z největších společností na zeměkouli – Indické dráhy, které zaměstnávají skoro milion a půl lidí a každý den přepraví 30 milionů pasažerů. O komplikovanosti toho, jak fungují, ale někdy příště.

S Indií začneme jedním malým unikátem. V Bombaji funguje speciální systém dodávek jídla. Na první pohled to vypadá jako práce obyčejné dodavatelské firmy, ale celá věc je trochu komplikovanější, a to z jediného důvodu: Protože se to odehrává v Indii.

Každý den zhruba 4500 tzv. dabbawalů (přepravců sdružených do autonomních skupin, každá má svého koordinátora) přepraví od matek a manželek z okrajů měst do centra Bombaje, kde pracují jejich synové a manželé, asi 180 tisíc porcí domácího jídla.

Dabbawallové v určitý čas vyzvednou oběd v domácnosti, naskočí na kolo, dopraví jej na vlakovou stanici a přepraví se do centra na další nádraží, kde jsou obědníky dále redistribuovány. Až se dostanou do kancelářských budov, na pracovní stoly zaměstnanců.

I vzhledem k tomu, že řada dabbawallů je negramotných, jsou obědníky označeny systémem speciálních, různě barevných značek – jedna z nich uvádí, ze které čtvrti jídlo pochází, další označuje cílové a konečné vlakové stanice, označení čtvrti, budovy a podlaží kanceláře, kde pracuje daný strávník. Donáška probíhá od 9 do 12 hodin dopoledne. Servis stojí zhruba 8 dolarů (160 korun) měsíčně. Odpoledne obědník dle označení dabbawalové opět vrátí do domácností.

Mohlo by se zdát, že v indickém chaosu půlka jídel dorazí nesprávným klientům a druhá půlka obědníků se ztratí nadobro. Ale opak je pravdou. Spolehlivost se blíží 100 procentům (údajně se stane jen jedna chyba na 6 milionů dodávek).  Zaměstnanci berou za prestižní, aby byla každá dodávka doručena i za extrémních podmínek, tedy třeba v době monzunů, kdy bývá omezena doprava.

Chcete-li se dozvědět více, podrobnosti najdete v této reportáži nebo si na uvedeném videu můžete poslechnout krásnou indickou angličtinu pana Agrawala, šéfa celého řetězce, který hovořil v rámci  konferencí TED.