Projíždět Prahou na kole je zase alespoň o trochu jednodušší. Právě tu odstartoval bikesharing, systém půjčování jízdních kol. Podobné systémy mají začít fungovat také v dalších českých městech.

Bikesharing funguje v řadě západních měst, v Praze to bude alespoň prozatím trochu jiné. Pražský cyklista si pomocí mobilní aplikace najde nejbližší jízdní kolo a otevře zámek. A na jiném místě jej zanechá pro další zájemce. „Na Západě jsou jednotlivé stanice, na kterých si kolo můžu vypůjčit a kam ho zase musím vrátit. Tento systém je velmi nákladný, stanic je potřeba vybudovat mnoho,“ popsal pro Český rozhlas koordinátor projektu Rekola Vít Ježek.

Jak přesně sdílení kol v Praze funguje? Není možné si kolo půjčit jen na jednu cestu, je třeba být členem – a členství v tuto chvíli stojí 600 korun na rok. Zaregistrovat se můžete na stránkách projektu Rekola ZDE. 

Zaregistrovat, nasednout a jedeme!

Dosud se zaregistrovalo asi 190 uživatelů. Celkem by organizátoři do ulic chtěli rozmístit zhruba sto kol – v současnosti jich je v ulicích 35. „Nasazovat je budeme podle potřeby, aby byla všechna využívána a nestála na místě,“ říká koordinátor Ježek. Kola získávali od lidí, kteří se jich chtěli zbavit. Darovaná kola opravili, vyčistili, připravili do ulic. Máte-li také doma nepotřebné kolo, můžete organizátory kontaktovat a kolo darovat.

Fanoušci cyklistiky, dle zkušeností například z dánských či holandských měst očekávají, že díky systémům sdílení kol vzroste zájem o městskou cyklistiku. Což vede k většímu tlaku veřejnosti na politiky a následné výstavbě nových cyklostezek a k dalším opatřením podporujícím cyklistickou dopravu.

Systémy veřejných sdílených kol začaly fungovat v 60. letech v Nizozemí, kola obvykle mají jednotnou barvu (v Praze to bude růžová). Například ve Vídni je celkem 116 napevno umístěných stanic pro kola. Podobný systém a výstavby trvalých stanic plánuje spustit také přímo město Praha, nepůjde tedy o občanskou iniciativu, ale přímo o politickou podporu bikesharingu.

V Česku už nyní na některých místech fungují systémy založené na bikesharingu, ale zatím v menším měřítku. Zmínit můžeme také systém ČD Bike, tedy půjčování kol u Českých drah. Díky němu nemusíte složitě převážet kolo vlakem, lze si ho půjčit na některých nádražích – a na jiných ho vrátit.

Sdílení kol má i řadu kritiků. Praha je podle nich poměrně kopcovité město a kola se budou hromadit v údolí, protože do kopce lidé nebudou chtít jezdit. Bude tomu tak doopravdy? Čas ukáže.