Před deseti lety v Číně nežili dolaroví miliardáři. Dnes jich je 122. Do roku 2020 chce Čína přeskočit USA v celkovém objemu HDP. Tématem další ze snídaní, které pravidelně pořádáme pro zájemce o logistiku v sídle Logia, bylo obchodování s Čínou. Níže vybíráme několik zajímavých výroků, které na snídani zazněly. Hlavními řečníky byl Martin Feifrlík z firmy Spedica a CEO Logia Tomáš Formánek.

„Čínská“ snídaně byla už v pořadí třetí – na té první jsme se věnovali tématu, jak výrazný vliv může mít počasí na prodej zboží, na druhé pak tématu fungování štíhlé firmy.

A zde to nejzajímavější ze středeční snídaně o obchodování s Čínou:

  • Z dat našich klientů jsme v Logiu zjistili, že dodací lhůty zboží z Číny se v posledních letech zvýšily o 33 procent. Variabilita, tedy spolehlivost dodávek, nemá dle těchto dat jednoznačný trend, byť sami klienti v dotazníku tvrdili, že se zvyšuje. Trend vývoje marží je jednoznačně klesající.

1-IMG_4186

  • Pro obchod s Čínou je zásadní pokusit se spočítat tzv. bod zvratu – tedy zjistit, kdy se obchod s Čínou ještě vyplatí, a kdy už se začne vyplácet dodávat zboží z Evropy nebo z jiných částí světa. Důležité je také pokusit se předpovědět, kdy k bodu zvratu může dojít v budoucnu, přestože to závisí na řadě faktorů.
  • Kapacity lodí se neustále zvyšují. Dodávky však stále trvají nejméně měsíc. Alternativou je železnice, ale zásadní nevýhodou je výrazně vyšší, až dvojnásobná cena za dodávku.

1-IMG_4192

  • Problémem v Číně zůstává vymahatelnost evropského práva. Kontrola kvality zboží je problém a často nedostatky zjistíme až po zaplacení a dovozu přímo v Česku. A reklamace většinou nefunguje.
  • Čínští dělníci začínají po zaměstnavatelích požadovat vyšší mzdy než dříve. To vede k tomu, že čínské firmy šetří na kvalitě. Také ruští a polští zákazníci a dodavatelé stále tlačí především na nízkou cenu na úkor kvality. Přesto se dle odpovědí našich klientů kvalita dodávek čínského zboží celkově postupně zvyšuje.

1-IMG_4202

  • Výroba v Číně a tím i přeprava se v rámci země přesouvá. Východní oblasti v okolí velkých měst jsou už drahé, ale levnější výrobu najdeme v chudších provinciích dále ve vnitrozemí a na severu. Tomu je pak nutné přizpůsobit přepravu.
  • Příležitostí pro české firmy může být levná doprava do Číny. Kontejnery se často zpět na východ Asie dopravují prázdné, a tak je cena za přepravu směrem do Číny poměrně nízká. Některé české firmy už toho využívají a poptávka čínské střední třídy roste. A to třeba po nápojích. V oblibě jsou například sladší typy piv jako Budvar. Plzeň je pro Číňany dost hořká. Zkrátka, příležitosti pro obchod s Čínou stále jsou.

1-IMG_4205

Další snídani pro zájemce o logistiku pořádáme zase za měsíc, pozvánku opět najdete na tomto blogu několik dní před akcí.