Hlavní výhody papírových palet:

  • nemusejí se prázdné vracet do distribučních center a dodavatelům,
  • jsou plně recyklovatelné,
  • umožňují nakládku většího množství zboží do přepravních kontejnerů i nákladních vozidel,
  • umožňují efektivnější skladové hospodářství – skladové prostory obchodních domů IKEA pojmou více zboží při zachování stejné plochy, a prezentace výrobků na prodejní ploše také lépe vypadá.

Velká změna se udála ve skladech Švédské společnosti Ikea. Ta hodila přes palubu zaběhnuté konvence a svým přechodem na papírové palety vyvrací logistické dogma nenahraditelnosti těch klasických. Co se technických aspektů novinky týče, má v porovnání s klasickou europaletou menší nosnost, je však o dvě třetiny nižší a o 90% lehčí.
Úspora hmotnosti předznamenává výhodu pro účel letecké přepravy, zatímco výška zredukovaná na pouhých 5 cm může řešit současnou situaci v námořní dopravě, kdy mnohdy pro lepší využití objemu kontejneru schází pár centimetrů na výšku. Je navržena pro jednocestné použití, po němž je připravena k recyklaci. Tímto odpadá nutnost zpětných toků.
Proces zavedení paletové změny provázely nutné logistické změny a úpravy parametrů manipulační techniky. S přihlédnutím k těmto nezbytnostem lze říci, že praktičnost využití palet tkví zejména v uzavřeném řetězci, podobně jako v případě Ikei, která začala logistickou inovaci vyžívat pro rozvoz zboží do svých 287 poboček ve 26 světových zemích. Ekologickým důsledkem lepšího využití přepravního objemu je úspora 50 000 cest nákladních aut ročně. Podle Ikea, se jen v v regionu ČR, SR a Maďarska v roce 2013 toutu změnou snížil počet kamionů přepravujících výrobky společnosti o 1900.

1-PP Containers

Celkovou finanční úsporu vyčíslila Ikea na 140 milionů EUR ročně, přičemž prvotní investice úprav manipulační techniky a papíru na výrobu palet činily 90 milionů EUR. „Na papírových paletách se přepravuje a následně i skladuje 95% zboží. Zbylých 5 % se bude i nadále přepravovat na dřevěných paletách (je zejména o drobnější výrobky, které se přepravují v multipacích, např. kuchyňská dvířka),“ uvádí společnost.

 

Více informací o tématu:

 

MGregorovic

Miroslav Gregorovič je konzultant ve firmě Logio. Vystudoval logistiku na Fakultě Dopravní ČVUT a řízení dodavatelského řetězce na Georgia Institute of Technology v Atlantě. Dva roky sbíral zkušenosti jako analytik-konzultant v americkém Silicon Valley. Dnes pracuje v Logiu na projektech v sektoru automotive a skladové logistiky, dále se podílí na inovativních vnitrofiremních aktivitách jako například „Logio Úderka“.