Není nutné dodávku kupovat, stačí si ji pronajmout, a to s kompletním servisem. Na Slovensku spustili revoluční, k přírodě šetrný systém pronájmu elektromobilů.

Jak projekt Greenway.sk přesně funguje? Zaplatíte paušál, za který získáte dlouhodobý pronájem elektromobilu včetně veškerého servisu – a to instalace dobíjecí infrastruktury ve vaší firmě, možnost výměny baterií na stanicích Greenway, náklady na elektrickou energii nutnou k dobíjení, vyškolení řidičů, výměnu pneumatik nebo třeba pojištění. A například v případě poruchy klient může využít náhradní vozidlo.

Díky výměnným stanicím se baterie nemusejí nabíjet – prostě je na nich rychle vyměníte. Momentálně fungují dvě vlastní stanice Greenwaye – v Bratislavě a Nitře, další firma připravuje firma po celém Slovensku. Využívat je navíc možné výměnné stanice smluvních partnerů.

Elektrostanice jsou nutnou součástí toho, aby celá síť fungovala. Jinak by se auta musela po každých zhruba 200 kilometrech nabíjet několik desítek minut či hodin, čímž by doprava ztrácela na efektivitě. Výměna baterií trvá něco přes 5 minut.

Zástupci Greenwaye tvrdí, že pronájem elektromobilů není jen ekologický, ale v konečném důsledku při pravidelném a dlouhodobém užívání vozu ušetří klientům více peněz, než kdyby používali vlastní dieselová auta (nebo půjde přinejmenším o srovnatelné náklady). Paušál je možné si zaplatit například na 40 nebo 70 tisíc kilometrů ročně – konkrétní cenu lze spočítat zde

Postupným růstem flotily budujeme potřebnou infrastrukturu stanic a tím zároveň spojujeme jednotlivé lokality, čímž vzniká souvislá síť, vysvětlují autoři projektu. Právě taková komplexní síť je nutná k tomu, aby projekt efektivně fungoval.

Proč se pustili do takového podnikání právě na Slovensku? „Velikost krajiny, blízkost sousedních metropolí, jednoduchá síť hlavních tepen dopravy, koncentrace automobilového a elektrotechnického průmyslu – všechny tyto složky vytvářejí ideální podmínky pro testování a spuštění takové služby,“ vyjmenovávají.

A jeden důležitý detail na závěr. Greenway v brzké budoucnosti plánuje expanzi i do sousedních zemí – do Rakouska a také do Česka.

Komentář Marka Šuchy

Celkový ekologický dopad používání elektromobilů je diskutabilní, jednoznačně pozitivní je však vliv jejich používání na snížení emisí škodlivých plynů ve městech.

V současné době je toto řešení vhodné  pouze pro specifické logistické aplikace ve městech nebo jejich blízkosti. Dojezd je omezený a klíčovými faktory pro budoucí rozvoj je hustota nabíjecí infrastruktury, dojezd na jedno nabití v reálných podmínkách a samozřejmě ekonomika. Zavedení případných budoucích „ekologických“ daní by mohlo aplikace elektromobilů v budoucnosti výrazně zvýhodnit.

suchaMarek Šucha je jednatel a spolumajitel Logia. Vystudoval ekonomiku na Fakultě elektrotechnické ČVUT. Dnes je především ředitelem realizace. Vedl a rešil projekty například pro firmy Unipetrol, ČEZ, Agrofert. Nejvíc ho motivuje řídit velké projekty, náročné na kapacity, s velkým mezním přínosem.