Nakupování nikdy nebylo jednodušší. Před nedávnem představila firma Amazon nové zařízení Dash, kterým chce změnit způsob, jakým si lidé pořizují potraviny a další spotřební zboží do domácnosti.

Jak celá věc funguje? V případě, že vám dojde třeba cukr, stačí přejet čárový kód. A pokud máte chuť na čokoládu, prostě řeknete slovo „čokoláda“ do mikrofonu. Po odeslání požadavku vám zboží Amazon doručí až do domu. Je to další z důkazů, že náš offline svět se stává online světem, píše se například v tomto článku.

Malý přístroj podobný televiznímu ovladači je pomocí wi-fi propojen se zákaznickým účtem, takzvaným AmazonFresh account. Nasnímané položky se ukládají do košíku, vše lze jednoduše odeslat ke zpracování a zboží zanedlouho dorazí.

Amazon se chlubí tím, že zařízení je takzvaně „jednoklikové“, tedy maximálně zjednodušené – jeden klik stačí k tomu, aby zboží dorazilo domů. Firma chce jednoduchostí konkurovat mobilním aplikacím, které podobnou službu také zvládnou.

Kdo jsou uživatelé?

K potenciálním klientům patří ženy na mateřské dovolené či nemohoucí senioři. Ovládat zařízení však zvládnou i děti a Amazon věří, že právě „jednokliková“ strategie rozšíří poptávku po této službě mezi širokou populaci.

Amazon tvrdí, že první uživatelé jsou nadšeni, nicméně třeba obyvatel San Franciska Nathan Rockkhold tvrdí, že má problém s tím, že zařízení neposkytuje žádnou zpětnou vazbu, pokud na AmazonDash mluví. „Není jasné, zda jste opravdu objednali zboží správně, a to až do doby, než se podíváte na svůj účet,“ říká.

Dash prozatím obdrží zdarma zákazníci služby Amazon Prime Fresh, která je nyní k dispozici jen ve vybraných městech USA – předplatitelé služby dostanou objednané potraviny vždy v průběhu 24 hodin. Amazon poté počítá s další expanzí a rozšířením po celém světě.

Firma zavádí i další služby – před několika týdny spustil program Prime Pantry, který má rovněž konzumentům zjednodušit přístup k potravinám. Amazon zkrátka tvrdí: Nakupování už nikdy nebude jako dřív.

Komentář Marka Šuchy

To co jsme dříve používali pouze ve skladech a jako drahé technologie se přenáší do života koncového zákazníka. Amazon opět předvádí svoji ověřenou strategii. Využívá zlevnění technologií, aby zpřístupnil služby. Opět dokazuje,  že logistika je na prvním místě.

suchaMarek Šucha je jednatel a spolumajitel Logia. Vystudoval ekonomiku na Fakultě elektrotechnické ČVUT. Dnes je především ředitelem realizace. Vedl a rešil projekty například pro firmy Unipetrol, ČEZ, Agrofert. Nejvíc ho motivuje řídit velké projekty, náročné na kapacity, s velkým mezním přínosem.