Západoevroská města se snaží dostat automobily z center, kde chtějí zvýšit kvalitu života i vzduchu. Jenže jak zboží dopravovat? S originálním nápadem přišli autoři studie o nákladní cyklodopravě.

Podle nich je budoucnost logistiky ve městech právě v kolech. Až polovina vnitroměstské přepravy zboží by se mohla z automobilů přesunout na nákladní bicykly. To ukázal průzkum v Německu, který probíhal tři roky, a ve kterém jeho autoři zkoumali dodavatelské systémy ve městech. Nakonec došli k závěru, že dokonce víc než polovinu veškeré přepravy by mohli převzít cyklisté s nákladními koly.

Na těch se dá bez potíží převážet náklad okolo 100 kilogramů. Začínají se ale rozšiřovat i kola s většími přídavnými vozíky, které dokážou přepravit i zboží kolem 400 kilogramů. Nyní přitom zajišťují absolutní většinu veškeré dopravy zboží dodavatelům i v rámci měst auta, která pendlují mezi sklady na okrajích měst a zákazníky v jejich centrech. Většinou se přitom jedná o relativně lehké a skladné zásilky, pro které je zbytečné využívat auta. Vyšší jsou jak náklady a negativní vliv na životní prostředí, tak často i celková doba přepravy.

Upozornil na to Dopravní klub Německa (VCD), který připravil i speciální stránku, na které nabízí například propočet nákladů na nákladní cyklistickou dopravu a ukazuje širokou paletu speciálních cargo kol.

Že jde o téma, které má před sebou nejspíš velkou budoucnost, potvrzuje také fakt, že i některé velké logistické společnosti jako třeba DHL se snaží nákladní kola využívat už teď. Například v Holandsku tak již nahradila přes tři desítky aut bicykly, ale první testování zkouší DHL nyní i ve Vídni a dalších městech.

„Nákladní kolo potřebuje jen málo místa, není hlučné a je efektivní, protože se dá dobře kalkulovat doba jízdy,“ komentoval Martin Blum, který má ve Vídni na starosti cyklistickou dopravu.

Nejde přitom jen o to, že se tak ušetří místo a logicky jde o mnohem šetrnější dopravu k životnímu prostředí. Logistické společnosti „přesedláním“ na kola mohou i ušetřit peníze. Zhruba 70 procent dodavatelských nákladů vzniká podle autorů studie na posledním 1,5 kilometru přepravy autem. Přeprava na kolech se hodí ideálně například pro lokální sítě lékáren, masen nebo pro další menší obchody a firmy. Rozvoj nákladních kol může navíc podpořit stále intenzivnější nakupování přes internet a častější menší zásilky, které lidé chtějí obdržet co nejdříve.

A navíc může logistická společnost na „zelenějším“ přístupu k přepravě ve městech získat i pro své image. Podle studie DHL Delivery Tomorrow totiž stále víc lidí klade důraz na to, jak se k nim jejich zásilky dostanou. A kolo je určitě sympatičtější než obří dodávka.