Když se řekne léto, jedna z věcí, co se člověku třeba vedle vychlazeného melounu, piva nebo koupaliště vybaví, jsou stále častěji festivaly a open air koncerty. Tančit, zpívat a poskakovat do rytmu hudby je obzvlášť v parných dnech jasnou zárukou velké žízně. Zajistit nápoje pro tisíce lidí je pak výzvou pro logistiky. 

Ukázovým příkladem může být obří koncert Metallicy ve švýcarské Basileji, na který dorazilo o první červencový víkend přes 40 tisíc lidí. Úkol byl jasný: dopravit ve správný čas a na správné místo dostatek piva. Vychlazeného piva.

Aby žádný metalák nezůstal bez téměř obligátního nápoje, zajistil provozovatel stadionu FC Basilej, kde koncert proběhl, dopravu třech kamionů přímo na plochu stadionu. V nich bylo připravno celkem 400 palet s pivem. O správnou teplotu se pak staralo pět chladících aut a dalších pět chladících obřích boxů. Na rozdíl od běžných fotbalových zápasů, na které jsou na stadionu zvyklí, trval celý koncert od brzkého odpoledne až do noci. „Na to je potřeba víc přípravy, než na normální zápas,“ komentoval Jonas Blechschmidt, který měl zajištění cateringu na starosti. Vedle několika běžných stánků tak byly přistaveny další desítky nových s dalším vlastním chlazením, aby zvládly metalovou poptávku.

Sladění logistiky je stejně důležité jako souhra kapely

Při letních hudebních festivalech, kterých v posledních letech vytvrvale přibývá i v Česku, ale nejde jen o zajištění pitného režimu. Především velké akce s desítkami tisíc návštěvníků jako je třeba největší tuzemský festival Colours of Ostrava nebo o něco menší Rock for People představují zajímavou výzvu pro nejrůznější části logistického řetězce. Čím víc kapel a lidí, tím větší jsou jsou nároky na komplexní servis.

Od zajištění vybavení pódia, hudebních nástrojů, stovky až tisíce komponentů zvukové a světelné techniky až po rozvedení někdy i desítek kilometrů kabelů, zajištění stánků a dalších samozřejmostí, které nesmí chybět.

Festivaly nebo koncerty o několika desítkách tisíc návštěvníků si vyžadují pro dopravu veškerého materiálu vyšší desítky kamionů. Specializované firmy jsou secvičené podobně jako kapely a postavení podií se vším potřebným vybavením a zajištěním kompletního zázemí pak zdálky připomínají náročný koncert.

Správné načasování a sladění všech dílčích úkolů nejsou sice ve výsledku vidět, ale souhra musí fungovat podobně jako později u hudebníků při samotném vystoupení. Sice není slyšet, ale chyba v logistice by znamenala pro koncert větší zásah než když kytarista zahraje špatný akord.