Vypadá to jako science fiction. Jenže je to nápad amerického miliardáře Elona Muska. A ten už mnohokrát prokázal, že mu nejde jen o titulky v médiích. Své bláznivé projekty myslí totiž nejen vážně, ale dokáže je i realizovat. O muži, který stojí za automobilkou Tesla a komerčním kosmickým projektem SpaceX, se jednou bude v učebnicích možná psát jako o strůjci dopravní revoluce. 

Svému odvážnému projektu říká Musk Hyperloop – hypersmyčka. Jednoduše řečeno to má být speciální trubice, kterou se budou řítit vagony větší rychlostí, než jakou se dnes pohybují letadla. A že nejde jen o vysněné vzdušné zámky, ale skutečně něco na revolučním dopravním prostředku je, dokazuje konkrétní Muskova studie. Dokument o 57 stranách je volně dostupný. 

Vagony nebo spíše kapsle mají létat rychlostí až 1220 kilometrů za hodinu a 570 kilometrová trasa mezi San Franciscem a Los Angeles se tak má zvládnout urazit za 35 minut. Podle studie má být v jednotlivých kapslích místo pro 28 cestujících, kteří se budou pohybovat ve dvou paralelních potrubích. V uzavřených trubicích, které budou postavené na ocelových konstrukcích, se zmíněné kapsle budou pohybovat na vzduchovém polštáři za využití lineárního elektromotoru. Ten bude pravidelně kapsli dodávat novou energii. Hlavní zdrojem pro pohon má být ale systém solárních panelů, kterými bude potrubí pokryto. Vedle kapslí pro lidi, které mají „létat“ ve dvouminutových intervalech, by měly vzniknout i větší nákladní „gondoly“, ve který bude možné přepravovat zboží i auta.

Musk: Revoluce přijde do deseti let

Hlavní problém představuje pro běžné vysokorychlostní vlaky odpor vzduchu, který stoupá podle rychlosti – to znamená, že od určité rychlosti je potřeba energie tak vysoká, že už není možné dál zvýšit tempo. Řešením by tak podle Muskova návrhu mohlo být to, že se z trubice vypumpuje vzduch tak, že v ní bude téměř vakuum. „Je neuvěřitelně složité, udržet v nějakém prostoru částečné vakuum,“ přiznává Musk s tím, že to komplikují navíc desítky zastávek pro tisíce kapslí, které by se měly trubicemi pohybovat. Přesto věří, že za pomoci jednoduchých pump se podaří pravidelně odčerpávat vzduch a vyrovná se tak kolísání tlaku v trubici.

Jasno má Musk nejen v technických detailech, ale i financích: Celková investice, kterou hodlá 43 letý miliardář do projektu sám vložit, má obnášet zhruba šest miliard dolarů a mohla by se uvést k životu už do deseti let. Musk totiž věří, že nejpozději do čtyř let bude schopný představit prototyp svého projektu. Tím chce přesvědčit skeptiky, že jeho rychlodráha není sci-fi. A do dalších pěti let by pak mohl futuristický dopravní prostředek skutečně vzniknout a propojit nejprve San Francisco s Los Angeles.

I podle řady fyziků je projekt tzv. pátého druhu přepravy – po lodích, vlaku, autech a letadle – teoreticky možný. A jestli ho cílevědomý miliardář dokáže i realizovat, se ukáže již brzy. Každopádně by to pro světovou dopravu znamenalo podobnou revoluci jako vynález letadla.