Bez vizí to v dnešním světě nejde. To už postupně zjišťují i obří společnosti, které se jinak drží spíše zajetých a osvědčených způsobů. V oblasti nákladní dopravy může být v tomhle směru aktuálním příkladem německý státní dopravce Deutsche Bahn. 

Tamní dráhy totiž přišly s návrhem, že by své nákladní vlaky prodloužily téměř na dvojnásobek současné běžné délky. Díky tomu chce dopravce zvládnout převážet výrazně větší množství zboží a zlepšit tím využití železniční sítě.

„Za deset až patnáct let budeme moci využívat vlaky o délce 1500 metrů. Je to ještě vizionářský nápad, ale půjde uskutečnit,“ řekl předseda pro logistiku Deutsche Bahn Karl-Friedrich Rausch pro týdeník Wirtschaftswoche.

Nejdelší nákladní vlaky v Německu přitom mají nyní délku 835 metrů. Tyto nejdelší vlaky se ovšem nepoužívají na veškerých tratích v zemi, ale mohou jezdit pouze na úseku mezi obcí Maschen jižně od Hamburgu a dánským městem Padborg. Většímu rozšíření zatím brání některé nedostatky v železniční infrastrutuře.

Oproti nejdelším běžně využívaným nákladním vlakům na světě ale nejde o žádné obra – v USA a Kanadě totiž jezdí vlaky, které přesahují až čtyři kilometry délky.

Musí se zlepšit brzdy i tratě

Pro delší nákladní vlaky se musí v Německu vybudovat nové koleje pro předjíždění těchto drážních obrů a také se musí vylepšit systém brzdící techniky. Ani jedno z toho ale nebude zadarmo a ikdyž tedy nápad na ultradlouhé vlaky není nereálný, aby se mohl převést do skutečnosti, bude zapotřebí velkých investic.

Vedení Deutsche Bahn upozorňuje, že Německo nyní musí investovat do budování nových tratí a potřebných oprav těch stávajících. A to nejspíš i bez ohledu na velkolepé plány rekordně dlouhých vlaků.

Podle propočtů svazu Aliance pro dráhy investuje do železničních cest v Evropě nejvíc peněz Švýcarsko, kde vychází na osobu investice ve výši 366 eur. Naopak na druhém konci srovnání je Španělsko s 27 eury na osobu, u kterého se drží jen s o málo lepším výsledkem právě Německo (54 eur na osobu). Údaje za Českou republiku ve srovnání bohužel chybí.

A zatímco v Německu si dráhy drží silné postavení a nákladní doprava na železnici má víc než pětinový podíl na celkovém objemu nákladní přepravy v zemi, v Česku se objem zboží převáženého vlaky kontinuálně snižuje. Podle analýzy společnosti Gefco klesl za posledních dvacet let objem přepravovaného zboží po železnici v tuzemsku o čtvrtinu. V minulém roce tu přepravila železnice necelých 84 milionů tun zboží.