Čína zkracuje vzdálenosti v jihovýchodní Asii. Už příští rok začne s výstavbou vysokorychlostní železnice, která propojí města na jihu Číny s Thajskem. Vlaky tu budou moct jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině. 

Projekt za 23 miliard dolarů již schválila i Thajská národní rada pro udržení míru a pořádku. Dvě nové železniční tratě umožní Číně další posílení jejího ekonomické vlivu nejprve v Thajsku, ale posléze i v celém regionu jihovýchodní Asie. Někteří analytici to označují za čínskou „diplomacii skrze vysokorychlostní železnici“.

Dráhy, která se začnou stavět příští rok, spojí města Nong Khai a Map Ta Phut s Kunmigem a Ban Phachi. Kromě nového napojení na Čínu si Thajsko od připravovaných tratí slibuje i zlepšení vlastní vnitrostátní dopravy. Podle thajské státní tajemnice pro dopravu Soithip Traisuthové nová železnice propojí Bangkok s dalšími velkými městy v zemi, přístavy, letišti i velkými uzly pro nákladní přepravu.

Trasa změní v regionu obchod se zbožím

Délka celé tratě dosáhne téměř 1400 kilometrů a kompletně by měla být hotová podle současných plánů v roce 2021. Zdroje financování by měly být podle thajských úřadů známé zhruba do měsíce. Podle informací v médiích již Čínská železniční společnost vytvořila projektové oddělení, které má za úkol vykonstruovat vysokorychlostní vlaky určené právě pro chystanou trať spojující Čínu s Thajskem.

Čína se ovšem nechce spokojit jen s propojením do Thajska a už nyní má projekt na prodloužení trasy přes Laos a Malajsii až do Singapuru. Jedna z tratí by měla vést i přes Vietnam a napojit tamní města na novou dráhu. Celkem by tak šlo o železnici v délce 3900 kilometrů. Sloužit má jak osobní, tak přirozeně i nákladní dopravě.

Celá dráha až do Singapuru by se měla stavět ve čtyřech blocích, první část je zmíněná trasa napojující jih Thajska. To si od výstavby železnice slibuje kromě modernizace i v budoucnu ekonomické posílení. Podle odborníků na situaci v jihovýchodní Asii nová vysokorychlostní dráha bude znamenat výraznou změnu i pro obchodování se zbožím v tomto regionu a výrazně také urychlí i posílí obchodní výměnu mezi zeměmi, kterými budou nové vlaky projíždět.

Nejde přitom zdaleka o nový nápad, plán na železniční propojení celé jihovýchodní Asie kdysi připravovali už britští a francouzští kolonizátoři.