Inovace nemusí vždy znamenat to, že je potřeba vymyslet něco úplně nového. Třeba když jde o inovace, které mají být šetrné k životnímu prostředí, dá se jednoduše udělat krok zpátky ke starým osvědčeným metodám. 

Tak by se dal vysvětlit projekt jednoho Rakušana, kterému vadilo, jak obří nákladní lodě znečišťují oceány a kolik paliva spotřebovávají. Jeho řešení je poměrně prosté: vrátil se ke tradiční plachetnici.

Andreas Lackner s dalšími dvěma společníky proto provozuje loď s příznačným jménem Tres Hombres (Tři muži). Původně válečnou 32 metrů dlouhou loď, která je přes 70 let stará, přestavěli na nákladní plachetnici a od roku 2009 s ní křižují přes Atlantik. Loď neutrální pro klima tak už několik let úspěšně převáží zboží mezi Amerikou a Evropou. Tam, kde dřív stávaly v podpalubí motory a technika, je nyní prostor pro náklad o zhruba 30 tunách. A pohon zajišťuje tak jako kdysi vítr v bílých plachtách.

Lackner a jeho společníci prosazují tzv. koncept fairové dopravy, která se snaží být co nejvíc šetrná vůči životnímu prostředí. „Moderní nákladní lodní přeprava předtsavuje enormní znečišťování prostředí. Šestnáct největších nákladních lodí produkují celkem tolik výfukových plynů jako všechna auta na světě,“ vysvětloval důvody pro svou motivaci v rozhovoru pro magazín Spiegel Lackner.

Pravděpodobně jde zatím o jedinou nákladní plachetnici, která je v současnosti na světě v běžném provozu. To by se ale mohlo změnit: Tres Hombres byla totiž původně vytvořená jako „pilotní projekt“, který měl prokázat, že jde o hospodářsky životaschopnou alternativu ke standardní námořní dopravě.

Pomalejší, menší a dražší

Loď s pětičlennou posádkou startuje každý rok v říjnu v Holandsku, odsud putuje do Norska, kde naloží ryby. Pak pluje k francouzskému pobřeží, kde k nákladu přibyde víno a následně v Portugalsku ještě olivový olej. Trasa pak pokračuje do brasilského Belému, kde se vyloží víno a olej a místo nich se na loď naloží kávová zrna a některé další produkty z Brazílie. Na zpáteční cestě pak plachetnice přes ostrov Grenada, kde nakládá rum a kakaová zrna a potom už míří zpátky do Evropy.

Ačkoli je Tres Hombres drží nad vodou nejen skutečně ale i finančně, náklady nejsou nízké. „Doprava s námi vyjde zhruba třikrát až čtyřikrát dráž než je jinak běžné,“ říká Lackner s tím, že ale oproti ostatním lodím není potřeba počítat s dalšími výdaji společnosti na mírnění škod na životním prostředí. „Jsme pomalejší, menší a dražší,“ dodává Lackner.

Přesto jeho projekt vzbuzuje velkou pozornost a nyní se chystá příprava nové plachetnice, která by měla kapacitu téměř pět set tun a díky vyšší rychlosti by mohla být i ekonomicky o něco větší konkurencí pro ostatní, než je tomu v případě Tres Hombres. A Lackner pevně věří, že se postupně podaří s ekologickou námořní dopravou porazit současný monopol klasických nákladních lodí.