Říkalo se jim chrámy nakupování a jezdil do nich víkend co víkend téměř každý. Obří hypermarkety před pár lety a nákupy s velkými a přeplněnými vozíky patřily ještě nedávno k běžnému koloritu dění v Česku. A ikdyž se to možná na první pohled nezdá, začíná být tenhle nákupní zvyk přežitou historií.

Do módy se dostávají malé plátěné tašky a nákupy o pár položkách v obchodech za rohem. Nejde ale jen o módu nebo o to, že by si víc lidí uvědomilo, že přehnané nákupy hlavně jídla, z něhož beztak velká část nakonec skončila v popelnici, není zrovna příznivé pro životní prostředí.

Tady jde i o peníze a jednoduchou ekonomiku. Menší nákupy toho, co člověk vážně zrovna potřebuje, totiž sníží logicky i výdaje. Jako milý bonus pak člověk může brát to, že nákupem v menších obchodech, které má třeba cestou z práce domů, ušetří proti velkým „výletům“ do hypermarketů i čas.

Menší prodejny mění i systém dodávek

Trend potvrzují údaje z českého maloobchodního trhu. U potravin stoupl obchodní podíl obchodů, které mají plochu do 200 metrů čtverečních, téměř na pětinu. Nejdeovšem jen o prodejny regionálních či bio potravin, nebo různých delikates. Příkladem může být český řetězec Náš grunt, který sází na lokální dodavatele potravin a v tuzemsku už provozuje zhruba tři desítky obchodů.

Že lidé už nechtějí trávit víkendy v obřích obchodech zjistily i nadnárodní řetězce, které začaly v poslední době otevírat prodejny o menší ploše v centrech měst. Přesně tak, aby je „potkali“ lidé cestou během běžných dnů. Odborníci očekávají, že přesun lidí do menší nebo také specializovaných prodejen nabere dál ještě víc na významu.

Komentář Logio

Co tento vývoj znamená pro dodavatele a logistiku? Co ta změna/vývoj přináší a jak je to komplikované?

Zásobování většího počtu menších obchodů v městských centrech je a bude pro logistiku náročnější. Obecně bude složitější reakce na aktuální požadavky zákazníků. Atraktivní prodejní plochy v centrech měst jsou vzácné a drahé. Provozovatelé obchodů určitě nebudou chtít platit nájem za velké zásobní sklady, ze kterých by se mohlo vyprodané zboží ihned doplňovat do regálů. Stoupne význam forecastingu aktuální místní poptávky po každém produktu. Obecně bude složitější řízení zásob.

Prázdné regály a neobsloužení zákazníci představí ušlý zisk. Logickou reakcí je nahradit příruční sklady častejším zavážením obchodů po menších objemech zboží. To ale znamená pro rozvozová vozidla a jejich řidiče složitější trasy a více zastávek na nich. Bude potřeba pečlivě rovnat jednotlivé zakázky a zboží do aut. Vznikne i více operativních problémů na trasách. Více času stráví auta v ucpaných centrech měst a častěji bude docházet ke zdržení. Bude potřebné více pracovat s časem návozu, využívat například ranní nebo večerní hodiny.

Změna se promítne i do požadavků na skladníky a manipulanty. Určitě bude potřeba rozebrat více velkých balení zboží. Palety nahradí krabice a kartony. Připravit objednávku ze skladu k rozvozu bude trvat významně delší dobu a bude potřeba více skladníků. Při vykládce zboží v menších obchodech budou často stísněné podmínky. Nebude možné využít specializované logistické technologie jako ve skladech hypermarketů.

Že se vrací obchody do center měst, lidé nakupují častěji a co právě potřebují je výborná zpráva. Asi ne pro logistiky, kterým přibude spousta problémů. …nebo příležitostí?