Kdykoli se dosud obří letoun Airbus A380 objevil v Praze, přitáhl velkou pozornost a množství zvědavců. největšídopravní letoun světa, který pojme až 853 pasažérů, se ovšem v Česku bude objevovat brzy pravidelně. Korejská letecká společnost Korean Air ho nasadí od příštího léta na pravidelnou linku ze Soulu do Prahy. Ačkoli v úpravě Korean Air má tento Airbus, který je dlouhý 73 metrů a rozpětí křídel dosahuje 80 metrů, „jen“ 407 míst pro cestující, pořád jde o letadlo s obrovskou kapacitou.

A změnu to nebude znamenat jen pro cestující z Prahy do Asie, nebo fanoušky letadel, ale i pro samotné letiště Václava Havla. Na tom se musí provést celá řada úprav, aby sem mohla korejská A380 pravidelně létat. Už nyní jsou některá opatření, jako třeba pás pro vykládání zavazadel, na letišti hotová. Potřeba jsou ale i další kroky jako například úprava brány terminálu jedna.

Odbavit velkokapacitní letadla je ale mnohem složitější než v případě standardních letounů. Letiště proto chystá úpravu několika stojánek a postavení tří nových nástupních mostů, aby se mohl snáze a plynuleji odbavovat velký počet cestujících. Už nyní by totiž mohl být pro odbavení problém to, kdyby se ve stejné chvíli na letišti potkal Airbus A380 s Boeingem 777. Kvůli tomu by hrozilo opoždění dalších letů. Letiště plánuje na tyto úpravy pro navýšení kapacity v odbavení investici ve výši až 138 milionů korun.

Rozhodující je boarding

Důvod pro tak významné úpravy je jednoduchý: čas jsou peníze. A pro letadla to neplatí jen ve vzduchu, ale ještě spíše na zemi. Během doby, kdy stojí na letišti, totiž letadla nevydělávají. Dopravcům jde tedy o to, zajistit co nejrychlejší a nejplynulejší odbavení letadla tak, aby mohl být letoun co nejvíc ve vzduchu a generoval tak v důsledku vyšší příjem. Podle průzkumů stojí každá minuta, kterou letadlo zůstane déle na stojánce, zhruba 30 dolarů.

Pro letecké společnosti tak zásadní otázku v této souvislosti představuje optimální boarding cestujících. Porovnávají se tak různé metody systému pro nastupování lidí do letadel. S pomocí různých modelů, které využívají počítačové simulace, se ukázalo, že uvažování o alternativních způsobech boardingu je smysluplné od středně velkých letadel s více než 120 cestujícími. U nich již může úspora času při efektivním nastupování hrát tak velkou roli, že se projeví i na ekonomické stránce společnosti. Dál platí jednoduchá úměra: čím větší počet cestující, tím se dá dosáhnout větších úspor při využití optimálního boardingu. Kromě toho hraje roli i složení cestujících a to, kolik s sebou mají příručních zavazadel.

Metody pro nástup do letadla jsou následující:

  • náhodný boarding (s přiděleným místem nebo bez něj)
  • boarding po jednotlivcích: je nejlepší a nejrychlejší variantou, ale nedá se běžně realizovat
  • boarding po blocích: patří k nejpomalejším metodám, zároveň je ale jednoduchá
  • boarding po polovině bloku: podobná jako předchozí metoda, musí se vyvolávat víc skupin pasažérů
  • boarding po polovině řady: efektivní metoda, kdy je letadlo rozděleno na čtyři části a pro nástup se tak využívá rovnoměrně celá délka letadla
  • boarding po řadách: obtížné a zdlouhavé pro vyvolávání cestujících, patří k nejpomalejším metodám
  • boarding po řadách na přeskáčku: není intuitivní a proto vyvolává zmatek, ale je efektivnější než předchozí metoda
  • boarding zvnějšku dovnitř: jedna z nejrychlejších metod, využívá celou délku letadla, do kterého nastupují lidé ve třech skupinách
  • boarding po sloupcích (stejné písmeno sedadla): snižuje případné konflikty mezi cestujícími vuličce a na sedadlech, rychlá a jednoduchá metoda
  • boarding reverzní pyramida: podobá se budování pyramidy shora, je nejefektivnější, využívá nástup ve čtyřech skupinách

 

Screen Shot 2014-08-18 at 15.47.47

Jednotlivé metody se ovšem nedají zcela objektivně porovnat a stanovit, která je vždy nejlepší a zajistí nejrychlejší nastoupení cestujících. Vždy totiž závisí na řadě faktorů jako je zmíněná velikost letadla či složení cestujících. Kdy například u letních charterových letů se dá čekat, že budou cestovat rodiny, kterým by se nelíbilo, aby nastupovali do letadla odděleně.

U jiných linek se naopak alternativní způsoby boardingu (které jsou třeba méně příznivé pro momentální pohodlí cestujících) dají využít a zároveň zajistí kýžené zrychlení celého nastupování a tím i snížení nákladů. Cílem leteckých dopravců je tak najít kompromis mezi co nejrychlejším a zároveň uživatelsky nejpříjemnějším způsobem boardingu.

martin nemecekAutorem je Martin Němeček, v Logio působí jako trainee. V současnosti dokončuje svá studia na Technické fakultě ČZU v Praze – obor obchod a podnikání s technikou. Podílí se na logistických projektech, na kterých má nejraději rozmanitost a různá prostředí, se kterými se při jejich řešení setkává.