Kontroverzní platforma Uber spojuje ty, kteří mají auto a někam jedou s lidmi, kteří se chtějí někam přemístit. Mezi sebou je propojuje mobilní aplikace, která se rychle šíří ve velkých městech po celém světě. 

Služba Uber, která pochází původně z Kalifornie, začala v polovině srpna fungovat i v Praze. Manažeři z Uber postupně „dobývají“ další a další města v Evropě. Zatím jde především o konkurenci pro běžné taxislužby, jejichž provozovatelé proti moderní formě dopravy zejména v Evropě mohutně protestují.

Jenže Uber zřejmě nezůstane jen u přepravy osob a alternativě k taxíkům. Za pár let by se z Uber mohla stát relevantní konkurence i pro logistické společnosti. Rapidně rostoucí firma by mohla podle některých odborníků napodobit vývoj Amazonu, který se od internetového prodejce knih vypracoval na jednu z nejdynamičtějších a nejvíce inovativních společností na světě s obřím rozsahem aktivit.

Jednoduše řečeno nyní Uber spojuje auta s lidmi, kteří se chtějí někam dostat. Princip, který je založený na aktuální nabídce a poptávce a jejich přímém propojení přes aplikaci v mobilu, se ale dá logicky rozšířit i na převoz výrobků nebo zajištění dalších služeb. Pro budoucnost to bude nový a ještě rychleji rostoucí obchodní model pro Uber.

Přepravíme lidi i zboží

A jeho šéfové o velkém potenciálu ví: Jak například upozornil ve svém článku pro New York Magazine Kevin Roose, Uber změnil svůj slogan z „Everyone´s private driver“ na podstatně širší heslo „Where lifestyle meets logistics“. Roose ve svém textu také upozorňuje, že Uber může být jednou hodnotnější než Facebook a lidé se mohou za pár let i divit, že nový tahoun logistiky býval původně „jen“ alternativní taxislužbou.

Tak i vypadá plán v kalifornské společnosti: ve městech, kde se služba Uber etabluje, má brzy nabízet co nejširší paletu přepravy. V autech, která se do systému zapojí, si tak lidé budou moci nechat převážet i jídlo, oblečení a další věci. Na konci loňského roku už Uber provedl malý test a nabídl tak před Vánoci zasílání vánočních stromků. „Myslím, že v budoucnosti uvidíte mnoho nových inovativních obchodních partnerství,“ uvedl k tomu tehdy mluvčí Uberu Andrew Noyes. Jak a kde rozšíří tuhle nabídku letos, zatím není jasné. Jisté je ale to, že potenciál je obrovský.