Jsou skutečně impozantní: Prodloužené kamiony, neboli gigalinery, měří přes 25 metrů. Jsou tak o víc než šest metrů delší než klasické kamiony. 

Ačkoli to tak na první pohled nemusí vypadat, řada odborníků si od těchto gigantů slibuje, že pomohou snížit spotřebu pohonných hmot a jsou celkově příznivější pro životní prostředí.

Už tři roky je navzdory silné kritice testují v Německu na vybraných úsecích dálnic v sedmi spolkových zemích. Nyní je hotová první průběžná analýza, která dává za pravdu stoupencům obřích kamionů.

Současného testování, které má prokázat dopady na efektivitu, životní prostředí a bezpečnost, se v Německu účastní přes dvě desítky firem, které provozují 43 gigalinerů. Podle průběžné analýzy se ukázalo, že díky využití gigalinerů se snížila spotřeba pohonných hmot o 30 procent. Zároveň může na silnicích jezdit podstatně méně nákladních aut. Například místa běžných 34 palet jich tito obři uvezou o 20 víc. Místo třech klasických kamionů tak mohou na silnice vyjet jen dva gigalinery.

Daimler: Zbavte se předsudků

Po zkušební fázi, která má běžet do konce roku 2016, by se podle některých odborníků měly obří kamiony nasadit do běžného provozu. Požaduje to například člen představenstva automobilky Daimler Wolfgang Bernhard. „Vzhledem k rostoucímu objemu přepravovaného zboží by se měli politici zbavit svých předsudků a měli by otevřít cestu pro prodloužené kamiony,“ uvedl Bernhard pro deník Tagesspiegel. Dva prodloužené kamiony podle něj mohou nahradit tři v současnosti běžné a díky tomu omezit množství aut na silnicích a šetřit jak klima, tak i infrastrukturu.

Plány na rozšíření gigalinerů existují už i na úrovni Evropské unie. Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas navrhuje, aby mohly tito přepravní obři jezdit bez omezení ve všech členských zemích Unie. V dubnu ale jeho návrh zastavili poslanci Evropského parlamentu, kteří takové povolení odmítají.

Podle kritiků hrozí v případě rozšíření gigalinerů krom jiného (jako například větší zatížení a poškození silnic) i mnohem vyšší riziko nebezpečných dopravních nehod – delší kamiony mají logicky delší brzdnou dráhu. Policie také upozorňuje na možná bezpečností rizika v případě předjíždění, nebo na nedostatečnou prostorovou kapacitu například na kruhových objezdech, kam se nemusí gigalinery jednoduše vejít. Dřívější studie ovšem vyšší rizika nebezpečí u gigalinerů vyvracely.

Jak jsme ale psali nedávno tady, pro města může být budoucnost dopravy zboží úplně jinde. Místo aut by se zboží mohlo rozvážet na nákladních kolech.