Námořní přeprava zboží mezi Středozemním a Rudým mořem se má urychlit. Suezský průplav, jedno z nejdůležitějších míst pro celosvětovou dopravu, čeká totiž rozšíření. 

Rozměry kanálu, který byl poprvé otevřen před 145 lety, totiž už dávno nestačí současným potřebám. Pro obří nákladní lodě připomíná takřka malé ucho jehly, kterým se snaží proplouvat. Šetří jim sice spoustu časi i nákladů – bez Suezského kanálu by totiž musely lodě obeplouvat celou Afriku, jenže na objem současné dopravy už starý průplav nestačí. Ve velkých úsecích je tu doprava jen jednosměrná  a lodě tak musí dlouho čekat na to, aby mohly kanálem projet.

Nyní se proto chystá téměř revoluční zlepšení: Egypt oznámil, že vybuduje druhý kanál, který bude paralelně probíhat vedle stávající trasy. To ovšem nebude v celé délce současného kanálu. Ten totiž měří 163 kilometrů a nový úsek bude dosahovat délky 72 kilometrů. Jeho úkolem bude především odlehčit původnímu kanálu. Oznámili to zástupci úřadu pro Suezský kanál v přístavním městě Ismailia, představení projektu se zúčastnil i egyptský prezident Abdel Fattah al-Sisi. V projektu se počítá s tím, že na délce 37 kilometrů se prohloubí a rozšíří stávající kanál, dalších 35 kilometrů bude kompletně nově vybudováno. Téměř dvojnásobně se tak má zvýšit jeho kapacita: nově by jím měla proplout denně zhruba stovka lodí.

Obří stavba by měla podle stávajících odhadů stát čtyři miliardy dolarů. A na rozdíl oproti dřívějším spekulacím, že by stavbu mohl financovat Katar, je nyní zřejmé, že kompletní financování převezme právě Egypt. Na stavbě se mají podílet necelé dvě desítky firmy a probíhat bude pod dohledem egyptské armády. Vybudování nového kanálu by mělo být podle plánů hotové během tří let. Al-Sisi ovšem uvedl, že by si přál podstatně rychlejší práce a otevření nového koridoru do jednoho roku od začátku výstavby.

Nejen infrastruktura, ale i podpora ekonomiky

Nejde přitom jen o projekt, který má ulehčit globální námořní dopravě. Velkolepá stavba by měla představovat i silnou injekci pro egyptskou ekonomiku. A to sice na jedné straně díky tomu, že na stavbu bude potřeba velké množství dělníků – podle odhadů tak vznikne až jeden milion nových pracovních míst. Součástí samotné strategické stavby totiž bude i výstavba další infrastruktury, tunelů a podobně, na kterých se již budou moci podílet i zahraniční investoři.

Na druhé straně se ale výrazně zvýší i příjmy Egypta, až bude nový kanál plně otevřen. V současné době totiž země inkasuje za průjezdy kanálem přibližně pět miliard dolarů ročně. Až bude jeho kapacita podstatně zvýšena díky novému koridoru, předpokládá země příjmy ve výši 13 miliard dolarů ročně. Podle stávajících plánů by měl být nový kanál hotov v roce 2023.

Jak uvedl nedávno Český rozhlas, přibližně 85 procent celosvětové výměny zboží probíhá právě na lodích a jejich využívání pro nákladní dopravu navíc stále roste.