Už jsme to tu jednou měli: inovace nemusí úplně vždy znamenat absolutní novinku. Někdy stačí inspirace v minulosti doplněná o supermoderní technologie. To je příklad současného projektu společnosti Siemens. 

Zatímco trolejbusy jsou známou a ozkoušenou variantou pro dopravu ve městech, na dálkovou dopravu mimo města zatím jejich koncept nikdo nepřenesl. Nyní to zkouší Siemens v Kalifornii. Po dvou letech vyjednávání tam německá společnost získala povolení a může nyní začít testovat trolej kamiony na dálnici.

V blízkosti přístavu Los Angeles a Long Beach nainstaluje Siemens takzvanou E-dálnici. Nad běžnou trasou dálnice, která je normálně používaná auty, se nainstaluje vedení pro elektřinu, jež bude napájet a pohánět kamiony. Výhoda nových trolej-kamionů přitom spočívá v tom, že se můžou na své trase pohybovat relativně volně a mohou i předjíždět jiná auta, ačkoli nad předjížděcím pruhem nepovede elektrické vedení. Při rychosti 90 kilometrů v hodině mohou na krátkou dobu předjíždění „uhnout“ zpod vedení elektřiny a zase se vzápětí pod tento pohon plynule vrátit a připojit. Během předjíždění přitom bude auto pohánět druhý zdroj například v podobě dieslového motoru nebo elektromotoru.

Náklady na projekt dosahují pěti milionů dolarů a samotné testování kamionů s trolejemi na dálnici má odstartovat v létě 2015. Vlastní testovací fáze pak bude trvat celý rok. Po jeho uplynutí se vyhodnotí výsledky a případně, jak Siemens doufá, se budou e-dálnice budovat i v dalších oblastech.

Úřady v Kalifornii, která je známá pro své přísné předpisy ohledně ochrany životního prostředí, si od projektu slibují, že by jim mohl ukázat alternativní cestu, jak se efektivně zasadit o  zlepšení kvality ovzduší.

Automobilky jsou vítány

Siemens vyvinul pro projekt e-dálnice v Kalifornii speciální nákladní auto spolu s automobilkou Volvo a její značkou Mack. Do testování se ale mohou zapojit i další automobilky se svými značkami. Nejprve mají na trase za plného provozu e-dálnici kyvadlově testovat čtyři trolej-kamiony denně.

Pro Siemens ovšem nejde o úplnou novinku: tuto techniku již testoval v minulých dvou letech na zkušební trase o délce 1,2 kilometru nedaleko Berlína. Tehdy spolupracoval s Daimlerem a Scanií.  V Kalifornii je to ale vážnější právě o to, že půjde o testování v plném provozu na běžné dálnici. Na testovacím úseku mezi největšími americkými přístavy Los Angeles a Long Beach jede na 35 tisíc nákladních aut denně.

Zároveň je na novém projektu specifické to, že se v testování budou zkoušet kamiony s různými typy pohonu: vedle hybridů z dieselu a elektromotoru, to budou i vozy, které jsou poháněny e-motorem s bateriemi.

Martin Birkner, který má v Siemensu na starosti vývoj eHighway, považuje horní elektrické vedení nad silnicemi jako model budoucnosti především proto, že autům umožňují poměrně volný pohyb po vozovce. Technologie se hodí podle Siemensu především na velmi frekventované a relativně kratší úseky, kde jezdí velké množství nákaldních aut. Například tak může jít o přístavy, centrály pro výměnu a překladiště zboží, nebo velké továrny.

Siemens doufá, že se mu podaří získat po skončení testovací fáze získat oba přístavy v Kalifornii za své zákazníky, kteří budou chtít novou technologii využít pro zajištění přepravy mezi přístavem a železničním překladištěm, které je vzdálené 30 kilometrů.