Ve Spojených státech v současnosti probíhá diskuse: Jak je možné, že nejen Evropa, Japonsko ale už i Čína jsou protkané rychlovlaky – a u nás nic? V posledních letech se proto stále častěji objevují návrhy, jak situaci změnit.

Propojení Spojených států rychlovlaky sliboval prezident Barack Obama. „Náš cíl je, aby během 25 let mělo 80 procent obyvatelstva přístup k vysokorychlostní železnici,“ sliboval v roce 2011.Celonárodní plány se však zadrhly, většina projektů zatím zůstává v mlze. V některých státech, kde vládnou republikánští guvernéři, byly projekty rovnou zrušeny s tím, že nedávají ekonomický smysl.

Například v extrémně vytíženém koridoru mezi Washingtonem a New Yorkem v současnosti vlaky jezdí maximální rychlostí 80 mil v hodině (130 km/hod). Existuje plán udělat zde vysokorychlostní trať japonského typu, kde by vlaky jezdily rychlostí až 220 mil za hodinu, jenže celý projekt by stál dle současných odhadů 150 miliard dolarů a výstavba by trvala 26 let – pokud by tedy vůbec kdy začala.

Futuristických plánů přibývá

Propojení rychlovlaky se tak řeší spíše na úrovni jednotlivých států či amerických firem a podnikatelů. Nedávno jsme tu psali o plánu kalifornského miliardáře a vizionáře Elona Muska, který chce vyvinout zcela nový způsob kapslové vysokorychlostní přepravy – takzvaný hyperloop.

S revolučními myšlenkami přišli například i ve státě Texas. Vzniknout má vysokorychlostní železnice mezi Dallasem a Houstonem, ovšem celá trať by měla být vybudována výhradně ze soukromých peněz.

Kromě toho v mají v Texasu i dosti futuristické vize, které však naopak mají být financovány z peněz veřejných. Úředníci chtějí podpořit vývoj úplně nových forem přepravy. Vzniknout má specializovaný futurologický thinktank, který obdrží 50 milionů dolarů z veřejných peněz.

A co takové futuristické formy přepravy představují? Například takzvané jetpacks, tedy pohonné jednotky, které by člověk mohl nosit na zádech, aby létal. Anebo takzvané hover cars, tedy samořídící či dokonce létající auta. Dalším z možných směrů jsou silnice vyrobené ze solárních panelů, o kterých jsme na tomto blogu psali před nedávnem.

Záměr na výzkum takovýchto vizí má přirozeně spoustu kritiků, kteří tvrdí: Není moc pravděpodobné, že by ani za 50 milionů dolarů na úřednický projekt měli Texasané brzo k dispozici létající auta…