Tohle slovo je dneska všude: start-up. Pomalu téměř každý má nějaký start-up, zná někoho, kdo zakládá start-up nebo alespoň známý známého někdy seděl u piva s někým, kdo už start-up rozjel. Jenže většinou se mluví hlavně o nejrůznějších zlepšovácích a vychytávkách (nebo v praxi pak už ani tolik ne) aplikací pro telefony nebo tablety. 

Ale věděli jste, že start-upy jsou téma i v logistice? Podívejte se na krátký přehled toho nejdůležitějšího ze světa start-upů v našem oboru.

Jednoduše se dá říct, že nějvětší skupina začínajících podnikatelských projektů se věnuje v oboru logistiky tomu, jak co nejvíc zlepšit infrastrukturu a zefektivnit průběh dodavatelského řetězce. Další segment pak spočívá (především) v aplikacích, které přinášejí nové způsoby propojení zásilek s kurýry. Třetí část se dá vysledovat v oblasti inovativní práce s daty, kterých je v logistice obrovské množství.

Základy start-upů

Postupně se těm nejzajímavějším počinům budeme v miniseriálu věnovat víc do hloubky. Takže na co se těšit? Tady je základní přehled některých z nich:

  1. Bidcourier a Checkrobin: udělají z každého zasilatelskou společnost. Podle objednávky se dají porovnat nejlepší nabídky soukromých „dopravců“ a pak stačí už jen vybrat toho nejlepšího.
  2. Bringbee: funguje ve Francii a Švýcarsku a jednoduše zajišťuje nákupy. Kdo nechce, nebo si nemůže zařídit svůj nákup sám, to přenechá na Bringbee a nákup dostane až domů.
  3. Locafox: někdy se mu říká Amazon pro lokální obchod. Najde výrobky, které člověk potřebuje, v lokálních obchodech. Investoři čekají, že Locafox prolomí potenciál local commerce.
  4. Rokkasolutions: zaměřuje se hlavně na vývoj speciálního softwaru pro automatizaci zacílené hlavně pro zákazníky z oblasti e-commerce.
  5. Clickapoint: jde jiným směrem než většina ostatních start-upů a věnuje se i mezinárodní přepravě, pro kterou páruje přepravní možnosti s poptávkou po dopravě zboží nebo lidí.
  6. Shippo: úspěšný start-up, který cílí hlavně na malé obchodníky, již si nemůžou dovolit dostatečně velké objednávky ze zámoří a dosáhnout tak pro ně dostupné nižší ceny.
  7. Easybring: původně norský projekt, který funguje na bázi crowdsourcingu a zajišťuje lokální posílání a objednávání zboží pro své zákazníky.
  8. Bellhops: v podstatě jde o stěhovací společnost, na které se podílí několik tisíc studentů ve víc než 120 městech v USA. Kdo nechce zbytečně moc utrácet za klasické stěhováky, může využít místních studentů, kteří jsou v této síti zapojení.
  9. Itizzimo: poskytovatel IT služeb chce změnit fungování skladů. Vyvinul speciální aplikaci pro Google Glass, díky kterým by měli vedoucí skladů na první pohled plně pod kontrolou aktuální situaci.
  10. A v Česku? Nejrozšířenější jsou u nás v tomhle ohledu různé aplikace a platformy pro doručování jídel jako jsou například Dámejídlo, Foodpanda nebo třeba Jídloted.