Jestli máte pocit, že vaše provozovna trpí nepříliš kvalitní dopravní dostupností, zkuste si ji představit uprostřed alpské divočiny ve výšce dva tisíce metrů.Například ve slovinských Julských Alpách stojí přes čtyřicet horských chat, z nichž nejvýše položená se nachází v nadmořské výšce 2 515 metrů. Některé chaty mají kapacitu stěží tucet nocležníků, jiné pojmou i přes tři sta lůžek. Z povahy věci jich jen malá menšina stojí v údolí nebo je napojena na asfaltovanou silnici.

Většina chat navíc funguje pouze sezónně, obvykle od června do září. Personál zpravidla zůstává po celou sezónu, do údolí se vrací až po zazimování a uzavření chaty. Podle velikosti a doby provozu chaty se za sezónu sní pět až patnáct tun jídla a protopí jedna až pět tun dřeva či jiného paliva. U některých chat je ovšem nutno zajistit i přísun pitné vody, navíc musíte řešit spotřebu lůžkovin a zpětnou logistiku odpadů.

Helikoptéra místo nosiče

Alpinismus či vysokohorské tůry už dávno nejsou výsadou skalních sportovců, tradiční nosiči by tedy zásobování zdaleka neutáhli. Chaty, které se nacházejí blíže obydlených údolí a obvykle v nižších nadmořských výškách, proto bývají zásobovány pomocí lanovek. Například k chatě Planinski dom ve výšce 1 350 metrů nad mořem vede nákladní lanovka, která z údolí překonává zhruba 700 výškových metrů. Materiál následně vyzvedne traktor a převeze jej do 800 metrů vzdálené chaty. Závoz se provádí obvykle jednou týdně s tím, že lanovka i traktor se s nákladem musí třikrát otočit. Lanovkou se občas sveze i její pomocník traktor, když se potřebuje dostat do servisu v údolí.

Chaty vzdálenější či ve vyšší nadmořské výšce často lze zásobovat jen letecky. Helikoptéra přiváží materiál v závislosti na počasí týdně či jednou za čtrnáct dní. Takto je zásobována například Zasavska koča na Prehodavcih, kam se obvykle dopravují 2 fůry materiálu a zpět se bere jedna fůra odpadu a prázdných obalů. Jedna letová minuta přitom stojí zhruba 30 euro a při jednom letu lze přepravit až 700 kg nákladu. Přeprava jednoho kilogramu tedy chatu vyjde na zhruba 85 centů, přičemž roční náklady se pohybují v závislosti na její dosažitelnosti mezi 8 000 a 14 000 euro.

Vysokohorská přirážka je na místě

Horentní cena dopravy se samozřejmě promítá do cen na chatách prodávaného jídla a pití. Například půl litrová plechovka piva vyjde na slovinské horské chatě na 4 eura, v nichž doprava helikoptérou představuje jen něco přes desetinu. V případě 1,5 litrové PET lahve s pramenitou vodou tento podíl však tvoří více než čtvrtinu ceny. Zavážení horských chat je zkrátka logistická výzva, která příslovečnou vysokohorskou přirážku jednoznačně ospravedlňuje.

017Autorem je  Jiří Hodboď, který působí ve společnosti Logio jako konzultant. Vystudoval obor Logistika a mezinárodní přeprava a zasilatelství na Vysoké škole ekonomické v Praze. Svůj profesní život má spojený především s oblastí logistiky v automotive. Po 4 letech plánování logistiky pro nabíhající modely ve Škoda Auto se nyní zabývá logistickými projekty v širokém spektru oblastí od strojírenství po maloobchod.