Supermoderní technologie pochází často z Japonska, země, ve které je běžný živo propojený s hi-tech snad nejvíc na světě. To se týká i dopravy, která je v téhle zemi na vysoké úrovni. Nyní chce Japonsko udělat další krok. Z vlaků se má stát regulérní konkurence pro letadla. Cestu k tomuto smělému cíli vidí ve využití magnetické levitace.

Po úspěšném testování superrychlého vlaku technologie maglev (tedy vlaků, která nemají kola, ale pohybují se díky systému elektromagnetů na magnetickém polštáři) chce Japonsko vybudovat speciální dráhu na trase mezi Tokiem a Nagojou. Stavba dráhy, na které budou vlaky jezdit (nebo spíše se vznášet na magnetickém polštáři) rychlostí nad 500 kilometrů v hodině, začne už na jaře příští rok. Trať má bý hotová a začít se plně využívat v roce 2027. Vlaky tu bude provozovat společnost Japan Railway Central (JR Central), která má podle současných informací také stavbu financovat sama bez státní pomoci. Náklady na novou dráhu mají dosáhnout zhruba 1,1 bilionu korun.

Vlaky mají podle plánů vzdálenost mezi oběma městy (286 kilometrů) překonat za pouhých 40 minut. JR Central navíc plánuje, že pokud se tato první fáze projektu podaří realizovat podle plánu, vybuduje další úsek, který spojí Tokio s Osakou. Na to si ovšem Japonci budou muset ještě nejméně 30 let počkat.

Už dnes si ale mohou zájemci ozkoušet, jaké to je, jet vlakem takovou rychlostí – JR Central totiž nabízí zájemcům možnost jízdy na testovací elektromagnetické trati.

Zatím jezdí jen v Číně

Ačkoli se může zdát, že technologie magnetické levitace zní jako z budoucnosti, ve skutečnosti na ní vývojové týmy na celém světě pracují už několik desítek let. Háček pro rychlejší rozšíření této technologie ale spočívá ve zhruba dvojnásobně vyšších nákladech na výstavbu potřebné infrastruktury a speciálních tratí. Následné náklady na provoz jsou ale nižší než u jiných vysokorychlostních vlaků.

Zatím je v pravidelném běžném provozu technologie maglev využívána v příměstské lince k letišti v Šanghaji. Tam dosahují vlaky rychlosti 430 kilometrů v hodině. V Evropě se chystal zhruba před deseti lety podobný projekt magnetické dráhy v Bavorsku, kvůli vysokým nákladům byl ale plán zastaven.

V Japonsku ovšem nesází jen na rychlost, ale i na luxus vlaků. Tady se podívejte jak bude vypadat nejluxusnější vlak světě. Vyjede už za tři roky.

A jestli vás zajímá rychlost v osobní dopravě, pak by vám neměl uniknout tento článek o projektu superrychlého potrubí amerického miliardáře Elona Muska.