Hedvábná stezka je pojem. Kdo by neznal starověkou cestu, která spojovala východní Asii až se Středozemním mořem a po níž se do Evropy před tisícem let dostával z Číny například porcelán, hedvábí, různá koření nebo původně i technika výroby papíru a mnoho dalšího. Největšího významu dosáhla v době mezi lety 100 před n.l. a zhruba 13 stoletím n.l. „Značka“ i myšlenka hedvábné stezky je ale pořád velice atraktivní. Toho si jsou vědomi i v Číně. 

Tamní vláda se proto rozhodla investovat obrovskou sumu 40 miliard dolarů (zhruba 890 miliard korun) do zvláštního fondu, ze kterého se bude financovat rozvoj infrastruktury v Asii. Čína si od svého záměru slibuje, že se tak podaří zlepšit spolupráci a propojení asijských trhů. O projektu informoval na začátku listopadu čínský prezident Si Ťin-pching, když se setkal s prezidentky dalších asijských zemí.

Fond, který se začal označovat Hedvábná stezka, ovšem není omezený jen na Asii – zapojovat se do něj mohou investoři z celého světa. Jak přesně ale bude fungovat, nebo kde bude sídlit, zatím není jasné. Neví se ještě ani to, kdy by mohla „Hedvábná stezka“ začít fungovat.

Když doprava podporuje moc

Podle prezidenta by peníze z fondu měly jít na výstavbu jak pozemní dopravní sítě (ať už silniční nebo železniční), tak by ale měly pomáhat ve zlepšení námořní dopravy v regionu a modernizaci přístavů.

Není to poprvé, co se Čína snaží aktivně využít investic v infrastruktuře v asijském regionu. „Dopravní diplomacie“ je možností, jak si může získat jak spojence, tak i podpořit vlastní ekonomické zájmy. Zároveň díky tomu vzroste ještě víc význam a moc Číny v Asii. Velké ambice má vláda v Pekingu například se svým projektem vybudování vysokorychlostní železnice, který má Čínu propojit až se Singapurem. Více si o smělém projektu můžete přečíst tady.