Někdy je fajn trochu se zastavit a podívat se zpátky. I když se všichni honíme za stále aktuálnějšími a žhavějšími trendy a inovacemi je dobré občas zpomalit a ohlédnout se na chvíli na ty, kteří udávali trendy a znamenali revoluci před nějakou dobou. Začneme s jedním výjimečným letadlem. 

Na první pohled vypadá trochu legračně. Jenže místo smíchu si zaslouží spíš obdiv. Aerospace Super Guppy připomíná na první pohled obrovskou velrybu. Guppy je přitom výraz pro malou rybku – paví očko. Ve skutečnosti se jednalo o dlouhou dobu největší nákladní letadlo, které mělo speciálně upravený – „nafouknutý“ – trup. Díky tomu dokázalo Guppy přepravu opravdu nadměrných nákladů. Délka letounu dosahovala téměř 47 metrů, výšky téměř 15 metrů a rozpětí křídel skoro 48 metrů. Maximální váha nákladu byla 24,5 tuny.

V zásadě se jedná o přestavěný Boeing 377 Stratocruiser a Boeing C-97, za vznikem Supper Guppy stála na začátku 60. let společnost Aero Spacelines. S projektem tohoto letounu ale nepřišla sama, původně za nápadem stála americká NASA, která potřebovala pro co nejefektivnější přepravu stále větších komponentů raket a dalších vesmírných celků, speciálně zvětšené letadlo.

Airbus vsadil na Boeingy

Na objednávku NASA tak postupně vznikly tři modely, které se odlišují velikostí přepravního prostoru – Pregnant Guppy, Super Guppy a Mini Guppy. Celkem vzniklo pět letadel s označením Guppy. Nakonec to ale samozřejmě nebyla jen NASA, kdo tyhle letadla využíval.

Svého času se (ano, můžeme se zasmát) se přestavěné Boeingy pořádně hodily konkurenčnímu Airbusu, který díky Guppy mohl přepravovat velké celky svých letadel mezi svými jednotlivými výrobními závody v  Evropě. Později začala využívat vlastní obdobu Guppy – letoun Beluga (na to se na blogu taky ještě podíváme).

Slavná léta téhle „létající velryby“ sice už skončila, ale přesto je ještě jeden exemplář v současnosti v provozu – ve své „flotile“ jej má NASA pro přepravu některých velkých komponentů pro vesmírné objekty.