Sednete si do auta, nastavíte, kam chcete jet. Pak si na klín dáte třeba počítač a budete moct skypovat s rodinou, zúčastnit se pracovní telekonference, nebo si prostě dáte šlofíka. Auto vás doveze samo, kam řeknete. To je vize inovátorů v předních automobilkách světa. A podle odborníků od ní nejsme daleko. 

Přinejmenším technologie potřebné pro takový provoz již existují a jsou jen kousek od sériové výroby. Lidé si už zvykli například na automatické parkovací asistenty. Pro skutečný start chybí jen „drobnost“ – povolení zákonodárců. Ale i v tom se věci postupně mění.

Nejdál jsou v tomhle směru v Kalifornii. Už v květnu tamní úřad, který ma starost dopravu, zveřejnil směrnice pro testování robotických aut na veřejných silnicích. V plastnost pak vstoupily v polovině září.

Na všech veřejných silnicích se nyní už může testovat (ovšem za splnění některých podmínek) provoz tzv. autonomních nebo bezpilotních vozů.

Kalifonie jakožto domov Silicon Valley a centrum nejrůznější řady technologických inovací se nezapře. Pro úplný obrázek ale nesmíme zapomenout, že už v roce 2012 povolila testování těchto vozů Nevada. Kalifonie ovšem chystá i další krok a od od příštího roku by se tam mohla bezpilotní auta volně prodávat.

  • Povolení pro testování bezpilotních aut získaly od kalifornských úřadů zatím automobilky Daimler a Audi. Kromě nich má povolení i společnost Google, která je v této oblasti v současné době lídrem. Podrobnosti o technologickém hitu automatizovaného vozu od Google najdete například tady.

Musí pro to ovšem plnit řadu podmínek: například dodržení mnoha bezpečnostních opatření, školení pro zaměstnance, nebo třeba to, že během jízdy musí být v autě přítomný řidič, který by v případě potřeby mohl kdykoli zasáhnout. Výrobci, kteří povolení získají nebo již mají, se také musí prokázat pojištěním ve výši pěti milionů dolarů.

USA o dva kroky před Evropou

USA si s vstřícným krokem vvůči bezpilotním autům zajistily prostor pro rychlejší pokrok a vývoj technologií oproti vývoji v Evropě. Ačkoli i přímo tady automobilový průmysl investuje do vývoje bezpilotních aut stále víc. Jen koncern Volkswagen investuje ročně téměř čtyři miliardy eur do informačních technologií. A Daimler prostřednictvím Nadace Benz například investoval 1,5 milionů eur do projektu, ve kterém mají vědci zjistit, jestli se dají předvídat typická nedorozumění mezi roboty a lidmi. Otázkou totiž zůstává, jak na sebe budou vzájemně reagovat řidiči běžných aut reagovat a bezpilotní vozy. Ty by měly v budoucnu být schopné rozpoznat záměry ostatních účastníků silničního provozu – například podle blikání nebo troubení – a správně na ně reagovat.

  • Rozvoj bezpilotních aut v Evropské unii ale zatím brání platná legislativa, podle níž je nyní automatické řízení povoleno jen pro rychlost do deseti kilometrů v hodině – což právě stačí pro automatické parkování.