Už jen pár týdnů chybí do Vánoc. Svátku, na který se netěší hlavně jen děti, ale i obchodníci a dopravci zboží. Každým rokem stoupá nejen v Česku, ale i v ostatních zemí objem zboží, které lidé objednávají v eshopech. (Letos poprvé nakoupí na Vánoce víc Čechů dárky v eshopech než v kamenných obchodech, vyplývá to z průzkumu GE Money Bank, o kterém informoval Český rozhlas).

Dárky tak dnes stále častěji „nosí“ nejrůznější doručovatelské firmy. A jak všichni víme, nevyplácí se nechávat objednávky na poslední chvíli. Pošty, sklady i samotné eshopy bývají objednávkami tak zavalené, že se prostě nestíhá.

Také v USA roste tento byznys razantně. A všichni doufají, že se letos podaří předvánoční nápor zvládnout lépe než před rokem. Loni museli poskytovatelé logistických služeb v USA zvládnout zpracovat v posledních třech týdnech před Vánoci denně 340 milionů balíků. Obří úkol navíc v některých státech pořádně ztěžovaly sněhové bouře a ve výsledku zůstávali na konci nespokojení zákazníci. Spousta balíků (podle Today se jednalo o 15 procent zásilek!) totiž nepřišla včas a nepomohlo ani to, že spousta poslíčků rozvážela zásilky ještě v noci o štědrý večer.

A tahle katastrofa (pro děti, které marně čekaly na vysněné dárky bezpochyby) se letos bude zřejmě opakovat. Alespoň to předpokládají analytici poradenské společnosti Forrester. Sucharita Mulpuru, analytička Forrestru, takovou vizi oznámila ve svém projevu na konferenci Shop.org.

Trh dál roste

Loni proběhlo celých 40 procent z předvánočního online obchodu až v posledních třech týdnech před svátky a podle letošní studie Forrestru se zdá, že ani letos se to nezmění. Spíš naopak, objem balíků na poslední chvíli by mohl ještě vzrůst. Na druhé straně ale zasilatelské společnosti nejsou na předvánoční nápor podle Forrestru o nic lépe připraveni nebo personálně vybavení než v minulém roce. „Takže raději připravte své zákazníky na delší dodací lhůty, protože jinak budou z vás zklamáni – ne z vašich partnerů pro doručování zásilek,“ varovala obchodníky analytička na konferenci v Seattlu.

Zároveň se po cenových válkách mezi obchodníky v loňském roce nyní ukazuje, že mezi sebou budou letos o zákazníky soupeřit hlavně rychlostí dodávek a nabídkou doručování za co nejkratší dobu. Téměř 50 procent obchodníků tak slibuje, že dokáže zásilky doručit do Vánoc, pokud si je lidé objednají nejpozději do 20. prosince. Loni přitom takový slib dávalo jen 37 procent amerických obchodníků.

Jak tyto sliby nakonec dopadnou a jestli dokáží v SUA zrychlit tok zboží, se ukáže za pár týdnů. Brzy se tady na blogu podíváme i na situaci na českém trhu.