Dlouho si to nikdo nechtěl moc připouštět, nyní je ale snad už většině lidí jasné, že úspory energií jsou nutné. V dopravě přitom nejde jen třeba o elektroauta nebo využití kol pro nákladní přepravu ve městech. Odborníci intenzivně pracují i na tom, jak snížit energetickou náročnost námořní přepravy a zároveň tak i zlepšit její dopady na životní prostředí. 

Lodní nákladní doprava vlivem intenzivní globalizace roste a lodě, které přepravují obří náklady mezi jednotlivými světadíly, jsou stále větší. Ekologická zátěž takové dopravy přitom není vůbec zanedbatelná, spíš naopak. Změnit to ale mají různé nové projekty, které hledají způsoby, jak přepravovat zboží přes oceány šetrněji. Příkladem může být nákladní plachetnice Tres Hombres, o které jsme psali před nedávnem tady.

Ještě zajímavější koncept, který má navíc o poznání větší šance stát se během pár let skutečnou konkurencí k součaným kontejnerovým lodím, vyvíjejí v Norsku. Na první pohled není loď, kterou vyvinul Nor Terje Lade, o tolik odlišná od klasických lodí. Princip jejího pohonu se ale liší diametrálně.

Až o 60 procent méně paliva 

Jednoduše řečeno celý vysoký trup této futuristické lodi funguje jako obří plachetnice, kterou pohání kupředu vítr, který se do speciálně tvarovaného trupu lodi opírá. Podle Fladeho, který vývoj financuje částečně z vlastních zdrojů, z prostředků norského rozpočtu a s pomocí několika soukromých investorů, dosahuje úspora pohonných hmot u této lodi oproti těm běžným až 60 procent. Zároveň se snižuje množství vypouštěných škodlivých látek až o 80 procent. Moderní „plachetnicová loď“ přitom má dokázat transportovat podobný objem nákladu, kontejnerů, lodí či třeba aut. Těch se na současný model vejde podle Ladeho sedm tisíc.

Při využití větru k pohonu ale nejde o návrat ke starým časům – Lade počítá s propracovaným využitím digitalizace a propojení navigace s průběžně aktualizovanými údaji o vývoji počesí a věterných proudech – podle toho by se loď pohybovala tak, aby se do cíle dostala co nejefektivněji. Nebude ale závislá výhradně na větru, jako alternativní pohon jí má sloužit plyn. Ten se navíc má využívat v přístavech, kde by se jen za pomoci větru manévrovalo s lodí velmi těžko.

Nyní je již koncept nové lodě hotový a Lade hledá společnost, která by dokázala jeho projekt převést do reality a takovou loď skutečně postavit. Věří, že do čtyř let by již mohla existovat.

Na tomto videu se můžete podívat, jak loď vypadá a jak má fungovat.