Jsou tiché, ekologické a pro dopravu ve městě ideální. Řeč je o elektromobilech, který pomalu přibývá i v Česku. Větší rozvoj elektromobility se ovšem čeká až po roce 2020. Pak by ale měl nástup tohoto alternativního pohonu aut zrychlit a v roce 2030 (ano, to není zase až tak daleko!) by v Česku už mělo jezdit okolo 250 tisíc elektroaut. Jejich podíl na prodejích nových osobních vozů v tuzemsku se v té době dostane již na 20 procent. 

Takový výhled na budoucnost elektromobility v Česku představila poradenská společnost Roland Berger, ve své aktuální studii „Elektromobilita bude získávat na významu, a to především z dlouhodobého hlediska. Hlavním důvodem je stále se zpřísňující legislativa ovlivňující emise CO2 nově prodaných vozidel v Evropské unii, která bude vyžadovat zavádění elektromobilů,“ uvádí k tomu Roland Zsilinszky, ředitel pražské kanceláře Roland Berger a dodává: „elektromobilita kromě výrazného snížení emisí CO2 přináší i výrazné snížení emisí oxidů dusíku, uhlovodíků a v neposlední řadě i hluku ve městech.“

V tuto chvíli je ale ještě Česko pozadu za zeměmi západní Evropy, větší rozvoj elektromobily tu brzdí několik výrazných faktorů. Jednak to je omezená nabídka elektromobilů, druhý zásadní důvod je nízký počet (rychlo)nabíjecích stanic a také malá zákaznická zkušenost a obecně i nízká citlivost Čechů vůči tématu škodlivých emisí CO2.

Nejvíc elektrovozů je v Norsku a Nizozemí

Podle autorů studie Roland Berger by se postupně během pěti let měl dostat roční prodej elektromobilů v Česku a plug-in hybridů na šest až sedm tisíc kusů, to by odpovídalo zhruba tříprocentnímu podílu na trhu. Tento vývoj přitom autoři předpokládají za situace, že stát nebo města se nebudou angažovat v podpoře elektromobilů. Pokud by k nějaké fomě podpory tohoto pohonu aut došlo, bude rozšíření elektromobilů samozřejmě postupovat rychleji.

Zatím je tu ale elektromobilita jen takříkajíc v plenkách – ročně se v tuzemsku prodají jen desítky kusů takových vozů. Automobilky ovšem postupně přivádí na trh i cenově dostupnější vozy a především energetické společnosti rozšiřují síť dobíjecích stanic, to postupně povede k růstu tohoto segmentu i v Česku. Čeká se, že poptávku potáhnou v první fázi vzhůru hlavně firmy.

Lídry v rozšíření elektrovozů v Evropě jsou Norsko a Nizozemí, které podporují rozšíření této technologie a podíl elektrovozů na celových prodejích aut tu dosahuje podle studie Roland Berger až sedmi procent.