Západní společnost se tiše a nenápadně mění. O to výraznější ovšem právě probíhající změny jsou. A s určitým časovým odstupem se objevují i v Česku. Výrazný rys spočívá ve sdílení: dneska už mladá generace nepotřebuje nutně vlastnit třeba byt nebo auto – raději si je pronajme nebo vypůjčí, aby se nemusela vázat a zároveň neplýtvala zdroji. Na tom je i založená tzv. sdílená ekonomika, rychle rostoucí oblast, kterou můžeme sledovat i v dopravě. 

Carsharing neboli sdílení aut je jednak finančně výhodnější, než si kupovat vlastní auto (pokud jej člověk používá jen příležitostně), a zároveň pro dopravu ve městě je bezpochyby i ekologičtější a šetrnější. Pokud navíc nebude potřebovat mít téměř každý vlastní auto (které beztak většinu času stojí jen na ulici), uvolní se i doprava ve městě a vyřeší se tak i problém s parkováním. Podle stránek Autonapůl.cz nahradí jedno sdílené auto deset soukromých aut.

Carsharing dnes už běžně funguje například v USA či v Německu, kde si lidé půjčují mezi sebou auta hlavně ve městech. Ta přitom často tyto služby podporují tím, že pro auta zapojená do carsharingu umožňují bezplatné parkování. Nejde přitom o nějaké „partyzánské“ akce, carsharing je velké téma samotných automobilek. Nejvíc se v něm zatím prosadil například BMW s programem DriveNow a Daimler s Car2Go, což je největší poskytovatel sdílených aut na světě.

Objevit by se měl podle plánů managementu i v Česku (a také v Polsku a Maďarsku). Jednání s vedením Prahy probíhaly již v létě a vypadaly nadějně. Problém ovšem zatím spočívá v tom, že každá městská část si jinak upravuje parkování aut a pro úspěšný rozvoj Car2Go je zapotřebí, aby tyto vozy mohly parkovat kdekoli bezplatně.

Desítky sdílených aut v Praze

Dceřinná společnost Daimleru ovšem nebude v Praze první. Carsharing tu už nabízí například Autonapůl nebo Car4Way se službou Masauto, AJO či Sharujeme. Zatím jde sice řádově o desítky aut, o něž se lidé mezi sebou dělí. Očekává se ovšem, že jich bude přibývat.

Pražský magistrát nedávno také podpořil další projekt, který je zatím v Evropě unikátem: podpoří sdílení aut sdružení Future Age, které se zaměřuje výhradně na elektromobily.

A také Škofin podniká nové kroky v tomhle směru a začal nabízet operativní leasing pro jednotlivce. Tím padá zažitá představa, že lidé musí auto vlastnit. Díky nové nabídce si může člověk auto jen dlouhodobě pronajmout za měsíční taxu.

Systémů a projektů, které postupně mění zažité principy městské mobility, je už nyní spousta a další přibývají. Fungování městské dopravy mění i řada start-upů, o kterých si můžete přečíst tady.