Největší nákladní loď světa je velká jako čtyři fotbalová hřiště. V Číně se tomuhle námořnímu gigantovi přezdívá „A380 lodního průmyslu“. A nedávno se vydala na svou první cestu: vyrazila ze Šanghaje do přístavu v německém Hamburku. Dorazit tam má s loď s oficálním názvem Globe s velkou slávou v první polovině ledna. Loď, která patří rejdařství CSCL (China Shipping Container Lines) je 400 metrů dlouhá a 60 metrů široká. 

Jak píše například Daily Mail plně naložená by mohla jen s jednou zásilkou pokrýt půlku evropské poptávky po iPadech. Do 19100 kontejnerů se totiž vejde podle údajů společnosti 200 milionů těchto tabletů. To je zhruba o 800 kontejnerů víc, než kolik se jich vejde na dánskou obří loď Maersk McKinney Moeller. Právě ta držela dosud první místo mezi největšími nákladními loděmi světa (s délkou 398 metrů a šířkou 58 metrů).

Nový lídr Globe na své cestě ze Šanghaje vyloží část nákladu (hlavně textilní zboží) ještě před Hamburkem v Rotterdamu a britském Felixstowe. Německý přístav ovšem není pro tak velkou loď dostatečně hluboký, přesto se zde čeká velká slavnost na uvítání lodního obra.

Číňané objednali dalších pět takových lodí

Loď byla postavena v jižní Koreji v Hyundai Heavy Industries a CSCL si rovnou objednala pět těchto obrů, cena má dosáhnout až 700 milionů dolarů. To je ovšem podle odborníků poměrně příznivá cena, kvůli krizi a oslabení světového obchodu v posledních letech se totiž rejdaři dostali do problémů a nové zakázky tak jsou levnější. To by se ale mělo nyní postupně změnit a námořní doprava má opět růst.

V polovině příštího roku by již měla mít CSCL, která věří v oživení poptávky po zboží z Číny, všech pět lodních gigantů v provozu. Nedávno začatá cesta první z nich do Evropy a zpět bude trvat 70 dnů. Loď může jet rychlostí až 25 uzlů za hodinu (46 kilometrů v hodině).

Nejde tu ale jen o to, předhánět se velikostí. Oproti lodím běžných velikostí, které uvezou okolo deseti tisíc kontejnerů, má být totiž doprava s Globem podstatně výhodnější – počítá se s úsporou až 20 procent paliva, ročně tak mají být emise CO2 nižší o 30 tisíc tun. Obří loď je navíc vysoce modernizovaná a automatizovaná, její posádku tvoří jen 22 lidí.