Tenhle problém znají snad všechny obří metropole: ulice „přiklopené“ vrstvou smogu, věže kostelů nejsou vidět a lidem se těžko dýchá. Když se v březnu 2014 Paříž zahalila do tak hustého smogu, že téměř nebyla vidět ani Eiffelova věž, přišel razantní krok: částečný zákaz automobilové dopravy ve městě. To, co zatím bývalo zvykem v některých asijských městech, testovala i francouzská metropole. A nyní se tahle myšlenka má etablovat do běžného života.

V Paříži chystají zákaz vjezdu aut s dieselovým motorem. Právě ty ale mezi francouzskými automobilisty vedou – zhruba dvě třetiny aut ve Francii jsou právě diesely (dříve jejich prodej vláda podporovala slevami na daních). Jenže problém je, že právě dieselová auta mají na znečištění ovzduší podstatně větší podíl. Francie se teď chystá udělat znatelnou otočku: palivo pro diesely má být například daňově víc zatížené, nebo ekologičtější vozy mají mít parkování zdarma.

Starostka Paříže Anne Hidalgo přitom jde ostatním příkladem: po hrozných zkušenostech se smogem z jara 2014 chce i za cenu bolestivých opatření zajistit, aby bylo ovzduší ve městě čistější. Do roku 2020 tak mají být v Paříži kompletně zakázány dieselové vozy, rozšířit se mají zóny s omezením rychlosti na 30 km/h, jízda v centru bude povolená jen rezidentům a dodavatelů, hlavní dopravní tepny mají být volné jen pro „čisté“ vozy s nízkými emisemi.

Místo aut vsadí na kola

Kromě zákazů chce ale pařížská starostka také podpořit cyklistickou dopravu ve městě, pomoci má chystaná investice do této oblasti ve výši 100 milionů eur. (Tady se podívejte, jak cyklisté mění města) Kromě cyklostezek by se ve francouzské metropoli výrazně měly rozšířit také pěší zóny, přibýt mají i dobíjecí stanice pro elektroauta (o budoucnosti elektroaut v česku se dočtete tady).

Na jednu stranu se ozývají obavy, že Hildago nedokáže ambiciozní plán prosadit, protože dieslových aut je ve Francii většina. na druhou stranu, podle aktuální zprávy na Citylab roste počet Pařížanů, kteří nevlastní žádné auto. Jejich podíl již dosahuje 60 procent.

Paříž ovšem není jediným městem v Evropě, které chce problém se smogem řešit poměrně radikálně. Jak nedávno napsal list El País také v Madridu chtějí brzy omezit počet aut v centru a regulovat ulice, ve kterých budou moci jezdit jen rezidenti.