Airbus A380 se nedá přehlédnout. Největší dopravní letadlo světa, na které evropský výrobce Airbus dosud sázel jako na projekt budoucnosti, ale nevyvolává mezi aerolinkami až takový ohlas, jak by si finanční oddělení Airbusu představovalo. Celkové dosavadní investice do A380 dosahují za uplynulých 15 let přibližně 20 miliard eur. 

Za rok by se měla výroba A380 dostat poprvé do zisku. Jenže pokud se neobjeví noví zákazníci, hrozí, že za pár let výroba těchto letadel skončí. Naděje, které do obřího letadla v Airbusu vkládají, by tak shořely.

Až překvapivě otevřeně o tom hovořil na konci minulého roku finanční ředitel Airbusu Harald Wilhelm na setkání investorů a analytiků v Londýně. Podle něj se tento typ letadla bude muset od roku 2018 buď modernizovat – tím, že se budou využívat úspornějším motory, nebo se výroba A380 ukončí.

Zatím má Airbus na tento typ letadla celkem 318 objednávek. To může sice vypadat na první pohled jako vysoké číslo, ve skutečnosti jde ale jen o čtvrtinu toho, co kdysi vedení Airbusu očekávalo. Navíc v celém roce 2014 se nepodařilo získat žádného nového zákazníka. Pokud se to letos nezlepší, nebude vytížena výrobní kapacita podle plánu.

Největším zákazníkem jsou zatím arabské aerolinie Emirates, které objednaly 140 letadel A380.  Jenže jejich generální ředitel Tim Clark přesto není s modelem stoprocentně spokojen a požaduje modernizaci. Ta by ovšem mohla vyjít na další miliardy, které si Airbus nemůže nyní dovolit.

Poměrně jasná slova finančního ředitele Wilhelma následně brzdil v rozhovoru pro německý deník Die Welt generální ředitel Airbusu Fabrice Bregier, který blízké ukončení výroby A380 popřel. Jenže jeho tvrzení spíš dávají tušit nejasnou vizi ve vedení společnosti. Problémy největšího dopravního letadla světa jsou totiž zřejmé, noví zákazníci se zatím neobjevují a odborníci v oboru jsou skeptičtí. Zřejmé tedy je, že Airbus bude mít ještě hodně práce, aby se mu podařilo zajistit budoucnost A380.