V každodenním životě funguje v zažitých standardech a stereotypech. Ukročit stranou a podívat se na alternativy nebo zkusit vymyslet trochu jiné fungování toho běžného člověka většinou nenapadne. Když věci fungují tak, jak jsou, chybí motivace k hledání nových zlepšení.

Tentokrát se tady proto pokusíme nabídnout myšlenkovou inspiraci, podnět k přemýšlení o věcech trochu jinak. Ano, ano, to zní možná velkolepě, ale nebojte. Jde jen o jednoduchou otázku: proč záleží na tvaru zboží? 

Odpověď je nasnadě: čím skladnější je zboží, tím víc se ho vejde na paletu či do přepravního kontejneru (o kontejnerech si můžete přečíst více zde). Ideální pro přepravu tak jsou ty věci, které mají pravidelné hranatý tvar a jsou symetrické tak, aby se vyskládaly přesně na sebe a kolem nich nezůstával zbytečný prostor.

Díky tomu je možné jich naložit do stejného prostoru více než třeba v případě asymetrických nebo kulatých či oválných předmětů. A to logicky následně snižuje náklady na přepravu (a ve výsledku i cenu zboží). Za jednu cestu uvezete jednoduše víc nákladu. Nevýhodou asymetrických věcí je i to, že je u nich větší riziko poškození během přepravy.

Princip Ikea: Vzduch ven, produkt dovnitř

Asi všichni tenhle princip známe například z Ikey. I ty největší kusy jsou rozložené na tak malé díly, že třeba i velká sříň může být zabalená jako plochá krabice. Už když se zde tedy vyvíjí nový nábytek, přemýšlí u toho jeho tvůrci nad logistikou a přepravou.

„Vzduch ven, produkt dovnitř,“ zní jednoduchý princip pro design a balení výrobků z Ikea. Systém popisuje ve svém článku například Forbes. Společnost díky přísnému dodržování tohoto pravidla spoří náklady na skladování i přepravu, které pak promítá v nižší ceně zboží oproti valné části konkurence.

Nebojme se ale jít dál. Před pár lety přinesly rozruch hranaté melouny, které se pěstují v Japonsku  (jednoduše jsou plody uzavřeny v bednách, jimž se potom při růstu meloun svým tvarem uzpůsobí) a prodávaly se například ve Velké Británii. 

Na první pohled tedy sice hranatý meloun zní jako bláznivý nápad, pro přepravu i skladování je ale ekonomicky jednoznačně výhodný. Představte si bednu plnou běžných melounů – velká část bude jen nevyužitý prostor. Na druhou stranu je ovšem fakt, že výrobní náklady na hranatý meloun jsou zatím vyšší, než možnosti úspor.

Podobně se ale můžeme zamyslet i nad balenou vodou. Především kvůli pevnosti materiálu a designu jsou plastové lahve kulaté. To opět znamená nevyužitý prostor při přepravě a skladování a následně vyšší náklady. Alternativou zde jsou hranaté lahve, které opět snižují náklady. V Česku nabízí takové balení například vody Fromin.

A i když tohle můžou být příklady, ze kterých se nestane masová záležitost, ukazují, že má smysl s fantazií přemýšlet o tvaru zboží.