Tak už i z Londýna má být město cyklistů. V metropoli Velké Británie žije víc lidí než kdy dřív, už je jich v celé aglomeraci přes osm milionů. Jejich počet má navíc brzy přesáhnout deset milionů. To znamená pro dopravu obrovskou zátěž. Ucpané silnice jsou pak nejen problémem pro životní prostředí ale i pro ekonomiku.

Podle Centra pro hospodářský a podnikatelský výzkum (CEBR) zapříčiní zácpy v Londýně za 15 let náklady ve výši téměř 27 miliard eur, to znamená proti současnosti zhruba 50 procentní nárůst.

Investice za 1,3 miliardy eur

Londýnský energický starosta Boris Johnson chce rostoucí problém zastavit. Jeho plán je velkolepý. Pokud se ale uskuteční, mohl by skutečně změnit život v tomto městě. Johnson, který je sám nadšený cyklista, navrhuje vytvoření super „dálnice“ pro kola, která by protínala Londýn ze západu na východ a z jihu na sever (kromě těchto hlavních tras budou upravené pro cyklisty i další úseky silnic) a umožnila by tak co největšímu počtu lidí, aby využívali jako dopravní prostředek právě kolo.

Na některých úsecích by se měly rozšířit silnice, jinde se má pro cyklisty „obětovat“ jeden ze současných pruhů pro auta. Vzniknout má také na 80 tisíc parkovacích míst pro kola. Výstavba velkolepého projektu by měla stát 1,3 miliardy eur.

Cyklistů přibývá už nyní 

Návrh již dostal zelenou od vedení městských dopravních podniků Transport for London. Pokud proti návrhu nebudou podány žádné námitky (všechny strany ve vedení města plán podporují), tak se s výstavbou začne už letos v březnu.

Ačkoli v Londýně zatím nejezdí na kole zdaleka tolik lidí jako třeba v holandských městech, i tady množství cyklistů přibývá. Meziročně je cyklistů na londýcnských silnicích o deset procent víc, jak píše například The Guardian.

Nejde ale jen o trasy pro cyklisty, plánuje se také výstavba nového tunelu pro auta, proloužení linek metra i železniční sítě. Celkový plán modernizace dopravy v Londýně najdete tady.