Zprávy z Francie někdy vypadají jako vtípky nebo zkouška naší pozornosti. A i když se i tenhle plán francouzské vlády zdá trošku neuvěřitelný, míní to skutečně vážně. Tamní přední politici chtějí totiž zatočit s velmi špatnou kvalitou ovzduší ve velkoměstech (především Paříž je v poslední době známá v šedém závoji smogu) a také podpořit domácí automobilky. 

Ministryně životního prostředí Ségoléne Royal a předseda vlády Manuel Valls proto před několika dny představili nový projekt na podporu ekologie. Jeho vlajkovou lodí je velmi atraktivní forma „šrotovného“. Lidem, kteří vymění své starší dieslové vozy za nová elektroauta, totiž v rámci tohoto projektu francouzská vláda slibuje prémii v celkové výši až deset tisíc eur . Tím se ceny těchto aut dostanou na podobnou úroveň jako stojí klasické vozy v obdobných třídách. Celkem na „e-šrotovné“, jež bude fiungovat od letošního dubna a má běžet do konce roku, vláda vyhradila 140 milionů eur (3,9 mld.korun).

„Musíme eliminovat dieslová auta, která jsou starší třinácti let a která nemají potřebné filtry,“ cituje Royal ekonomický web Manager Magazin.

Kromě prémie za pořízení nového auta se Francie snaží proti smogu postupovat například i tak, že ceny nafty i benzínu jsou vyrovnané (to má snížit zájem o dieslové motory). V Paříži se také chystají změny v dopravě, které mají podpořit využití kol.

V pomoc doufají i automobilky

Diesely jsou přitom nyní ve Francii velmi rozšířené, 80 procent aut na tamních silnicích jezdí na naftu. To je dané dřívější francouzskou politikou, která právě tento typ aut podporovala. Současná taktika má podle odborníků pomoci nejen zlepšení ovzduší ve francouzských městech, ale měla by přispět i francouzským automobilkám – například prodeje e-aut Renaultu jsou slabé a nový podnět k prodejům je víc než vhodný.

Francie ovšem není sama, kdo sází na elektroauta. Také německá kancléřka Angela Merkelová na konci minulého roku uvedla, že Německo potřebuje víc povzbudit prodeje těchto aut. Spolková vláda si totiž stanovila cíl, že do roku 2020 bude na německých silnicích jezdit na jeden milion elektroaut – nyní jich je zhruba 24 tisíc, jak uvádí agentura Bloomberg. Na rozdíl od Francie zatím Německo ovšem nenabízí žádné fianční prémie pro ty, kteří by se rozhodli „přesedlat“ na elektroauto.

Více informací o elektromobilitě ve Francii najdete například zde 

V minulém roce spustili na Slovensku zvláštní systém pro pronájem elektromobilů, více si o něm můžete přečíst tady

A tady se podívejte na prognózu, kolik bude brzy jezdit elektroaut v Česku