Všeho moc škodí. To platí samozřejmě i o autech a dopravě zejména ve městech. V poslední době už nejde jen o volání několika málo lidí z ekologických spolků. Nyní se téma omezení aut v metropolích stává jednou z hlavních agend předních politiků i urbanistů. 

Jak nedávno napsal web Fastcoexist  po sto letech, kdy fungují a po městech jezdí auta, si nyní mnozí začínají uvědomovat, že v městské zástavbě tenhle způsob dopravy nedává moc smysl. Jedna studie například podle Fastcoexist uvádí, že v Los Angeles lidé stráví ročně 90 hodin v zácpách a ve Velké Británii odpovídá doba strávená hledáním volného parkovacího místa 106 dnům života člověka. Kromě smogu a celkově horšímu životnímu prostředí tak proti autům ve městech mluví jednoduše i to, že rychlost dopravy v ucpaných metropolích nijak nezlepšují. To ve výsledku vede k vysokým a zbytečným nákladů.

V řadě hlavně evropských měst tak tamní politici nyní připravují, nebo už přímo zavádějí různá opatření, které mají snížit počet aut v ulicích a zároveň tak mají nabídnout lepší podmínky třeba pro cyklisty nebo jednoduše i pro chodce.

Nedávno jsme tu psali například o Paříži, v níž již smog dosáhl takové koncentrace, že v některých dnech ani není vidět Eiffelova věž. Kvůli tomu tamní politici rozhodli například o podpoře cyklistiky a stezek pro kola. Kromě toho se ve francouzské metropoli snaží „vypudit“ z města hlavně (starší) dieslová auta, které čeká brzy úplný zákaz vjezdu do města, a politici také nově zavedli speciální finanční odměnu pro ty, kteří si koupí nové elektrovozy.

Také v Londýně se tamní starosta rozhodl, že radikálně zlepší situaci v městské dopravě. V plánu proto jsou investice ve výši 1,3 miliardy eur na stavbu dvou hlavních cyklostezek, jež protnou město a vzájemně je propojí další menší stezky. V dalších úsecích ubydou pruhy pro auta  amísto toho dostanou prostor lidé na kolech. Kromě toho se ale mají prodloužit i linky metra a situaci má také zlepšit nový tunel pro auta. Více informací najdete například tady.

Od jihu po sever Evropy bez aut

O krok napřed je v tažení proti autům španělská metropole. V Madridu  již zakázali do řady ulic vjezd autům úplně (s výjimkou rezidentů) a zóny bez motoristů se mají v nejbližší době dál rozšiřovat. Za porušení zákazu přitom hrozí vysoké pokuty. Během následujících pěti let by se celé centrum Madridu mělo stát velkou pěší zónou.

Mezi další evropská města, která se snaží vypudit ze svých ulic auta, patří také Helsinky, v nichž se má hlavní zátěž přesunout na vylepšený systém hromadné dopravy a pro její optimalizaci má posloužit i speciální aplikace, která má pomoci lidem najít nejlepší dopravní spojení (včetně taxíků, půjčení kola a podobně). V budoucnu by obyvatelé Helsinek neměli mít potřebu vůbec auta vlastnit, více o tom píší Helsinki Times.

Také v Itálii, která je spíše známá jako země silných motorů, se začínají dělat první kroky proti autům. Nyní je lídrem v tomhle směru Miláno, v němž se na to snaží jít fikaně: pokud řidič nechá své auto doma, získá bezplatné využití hromadné dopravy. Díky internetové platformě se přitom dá zaručit férovost.

Tak a na závěr nemůžeme vynechat dánské hlavní město, které je sice už nyní metropolí cyklistů a bezkonkurenčních podmínek pro dopravu na kolech. To je skvělou ukázkou, že věci se dají měnit. Ještě před 40 lety tu totiž doprava byla podobně hrozná jako v jiných velkoměstech, nyní místo toho přes polovinu obyvatel jezdí do práce na kolech. V jednom z příštích článků se podíváme, jak vypadají plány v Praze a jestli i z naší metropole bude jednou město bez aut.

Více si o tématu car-free měst a dalších příkladech metropolí, kde se snaží jít touhle cestou, můžete přečíst například tady.

Trend se začíná objevovat překvapivě i v Číně, kde vzniká car-free město Chengdu.

A tady je jedna zajímavá přednáška o tom, jak fungují dopravní zácpy ve městech: