Rekordy přitahují pozornost. Nejrychlejší, nejvýkonnější, největší, nejdražší, a tak dál. To nás zajímá, ale představit si, co to ve skutečnosti znamená, není nic jednoduchého. Nedávno jsme tu psali o největší nákladní kontejnerové lodi světa, která se vydala na přelomu minulého a letošního roku na svou první cestu z Číny do Evropy. Tenhle gigant by svou rozlohou zabral čtyři fotbalová hřiště.Jedna věc je, jak se takový obr dostane do pohybu a jak se zastaví, jenže než vůbec vypluje, někdo musí tyto obří lodě postavit. Fotograf Alastair Philip Wiper se podíval do zákulisí stavby největších lodí světa a na svých snímcích pořízených pro magazín Wired dokumentuje, jak tyto neuvěřitelné stavby vznikají.

Na svých fotografiích, které jsou dostupné například na jeho stránkách tady ukazuje záběry z jihokorejského přístavu Okpo. Právě v něm totiž působí společnost DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering), jež je druhým největším stavitelem lodí na světě. Wiper na snímcích zachycuje, jak probíhá stavba lodě Maersk Triple E. Její délka dosahuje 400 metrů a šířka 59 metrů, kapacita je více než 18 tisíc nákladních kontejnerů. Takových kontejnerových lodí si objednal v roce 2011 Maersk v Daewoo  celkem dvacet, jejich cena dosahuje 3,8 miliard dolarů. (Ačkoli se Daewoo a Maersk pyšní tím, že jde o největší kontejnerovou loď světa, má o metr širší konkurenci – loď Globe čínského rejdařství CSCL, která vyplula na oceány na přelomu roku.)

 Katedrála zboží

A i když se tedy o prvenství tyto dvě lodě přetahují, jisté je podle slov Wipera jedno:

„Necítíte se uvnitř jako v lodi, mnohem spíše jako v katedrále. Představte si, že je tenhle prostor plný spotřebního zboží a zvažte, kolik jich je na pouhé jedné lodi. A pak přemýšlejte o tom, kolik jich pluje každý den po světě,“ cituje tento web fotografa Wipera, který dodává, že to je jako pokus přemýšlet o nekonečnu.

Nejde tu ovšem jen o velikost, Maersk Triple E je zároveň i jednou z energeticky nejúspornějších nákladních lodí světa, jak uvádí například web Hexapolis.

Komu nestačí fotografie, může se na Triple E podívat na tomto videu.

A tady se můžete podívat na zajímavou vizualizaci, kde DSME ukazuje, jak přesně vypadají její doky a jak probíhá proces stavby obřích lodí.