Jednoduše řečeno je tohle základ. A přitom většina firem na tuhle podstatnou dbá jen velmi málo. Řeč je o distribučních strategiích. Ačkoli společnosti z nejrůznějších odvětví detailně lpí na svvých vlastních výrobcích a jsou velmi precizní, nejsou zdaleka tak důslední i na cestě k zákazníkům. „Distribuční strategie jsou u firem často jeden velký chaos,“ říká senior konzultant Logia Matěj Jacina. A právě distribuční strategie byly tématem dubnové snídaně, které v Logiu pravidelně pořádáme pro zájemce o logistiku.Co pod slovy distribuční strategie máme na mysli? V podstatě je to plán, jak dostat výrobek nebo materiál z bodu A co možná nejefektivnější cestou do bodu B. A Matěj ve své prezentaci ukázal, na co při téhle cestě nezapomínat tak, aby byla co nejefektivnější.

IMG_1897

Základní poučka je možná na první pohled jasná, většina firem na to ale ve svém byznysu zapomíná. Jde o to, že řízení dodavatelských řetězců se nedá změnit ze dne na den. „Při plánování byznysu je nutné myslet na dlouho dopředu,“ upozorňuje Matěj Jacina. Pro dlouhodobé a efektivní plánování je potřeba mít kvalitní data (pro simulaci budoucího vývoje), lidi, nástroje (tedy software) a podporu majitelů nebo vedení společnosti.

IMG_1919

Přitom je potřeba mít stále na paměti, že to co je optimální v distribuční strategii dnes, nemusí být optimální i zítra a pozítří. Mnoho firem na to vůbec nemyslí a po několika letech růstu ustrnou a dostanou se do potíží prostě proto, že nepočítali s takovým růstem a nejsou na něj připravení.

IMG_1895

Právě plánování a efektivní řízení zásob je věc, která nás v Logiu velice zajímá. Pracujeme proto na vývoji speciálního programu Planning Wizard, který bude sloužit k plánování distribučních strategií jednolivým zákazníkům na míru. S tímhle programe nejprve dokážeme zjistit, kde by mělo být ideálně distribuční centrum například podle geografických faktorů a infrastruktury. Výsledek pak dáme do kontextu lidského faktoru, tedy dostupné a kvalifikované lidské síly, a nakonec najdeme nejlepší řešení, kde jsou reálné možnosti a kde by nové distribuční centrum mělo stát.

IMG_1944

Ptáte se, proč se tím vůbec zabývat? Jednak tak můžete snížit své náklady a zvýšit podíl na trhu (budete blíž u svých zákazníků). Zároveň si správným nastavením distribuční strategie zvýšíte flexibilitu a tím i kvalitu servisu vůči obchodním partnerům i klientům. A to přece stojí za zamyšlení, ne?

Více o distribučních strategiích a o tom, jak v tom umíme pomoci, se dočtete na tomhle místě.

Tady se pak můžete podívat na pár informací o našem softwaru Planning Wizard, kterým pomáháme firmám plánovat budoucnost a jejich zásoby.

IMG_1898

Další snídani pro zájemce o logistiku pořádáme zase za měsíc. Informace o jejím dalším tématu najdete opět tady na blogu.

Poznámky z některých minulých Logio snídaní můžete najít tady.