Alternativní paliva pro silniční dopravu jsou sice stále alternativní, tedy jinými slovy menšinové, ale možná o to víc prostoru by měly mít ve veřejné debatě. Dneska se proto podíváme, jak to vlastně v tuzemské dopravě vypadá s využitím stlačeného zemního plynu (CNG) a jaký se dá čekat vývoj v případě zkapalněného zemního plynu (LNG).Podle záměrů Evropské unie je právě zemní plyn nejvíce perspektivním alternativním palivem pro auta a autobusy. A i když se to možná nezdá, spotřeba CNG v Česku v poslední době výrazně roste. Zatímco ještě v roce 2013 na našich silnicích jezdilo 6300 vozidel na toto palivo, prognóza pro druhé čtvrtletí letošního roku již počítá s téměř 9600 vozidly.

Tomu samozřejmě odpovídá zmíněná spotřeba CNG. Ještě v roce 2004 se v tuzemsku prodalo 2,7 milionu metrů krychlových CNG, o deset let později se jednalo podle statistik Českého plynárenského svazu už o 29,9 milionu metrů krychlových CNG. Proto v Česku přibývá také veřejných stanic, kde je možné stlačený zimní plyn načerpat. Nyní jich je  zhruba osm desítek, přibližně do poloviny letošního roku by se jejich počet ovšem mohl zvýšit už na stovku.

Třikrát dál s LNG

Kromě CNG se stále častěji mluví také o zkapalněném zemním plynu (LNG). Podle informací iHned.cz pro něj nejspíš vznikne první veřejná čerpací stanice v příštím roce. Tohle palivo je vhodné hlavně pro kamionovou dopravu, a proto by nás z logistiky také mělo zajímat.

„Zkapalněním se objem zemního plynu zmenší třikrát více než jeho stlačením, a vůz na zkapalněný LNG tedy ujede třikrát větší vzdálenost než vůz se stejně velkou nádrží na CNG. To je výhodné zejména pro dálkovou nákladní dopravu, a tak vznikají v Evropě tzv. modré koridory, strategicky umístěné LNG stanice, a na tom se chceme podílet,“ cituje iHned.cz Huga Kysilku ze společnosti Vemex. I další odborníci z tohoto oboru souhlasí, že se dá v Česku v nejbližších letech čekat výrazný nástup LNG v kamionové dopravě. Ovšem nyní zatím jezdí v celé Evropě podle odhadů jen zhruba tisícovka kamionů na toto palivo. Velká budoucnost pro LNG je tak tématem v celé Evropské unii.

Tady se můžete podívat, kde jsou v Česku stanice na CNG a zde se můžete dočíst další výhody, které mluví pro využití stlačeného zemního plynu.

Více informací o LNG najdete například tady nebo porovnání s CNG se dočtete zde.